Sedert enkele jaren is het kunstencentrum Vrijstaat O. een vaste speler in de Belgische jazzwereld. Dat er in de badstad niet aan terugschakelen gedacht wordt, bewijst het project STORM! dat gedurende de eerste week van april verschillende Oostendse zalen en zaaltjes aandoet en culmineert in een tweedaags jazzfestival in De Grote Post.

Voorprogramma

In de aanloop naar het festival STORM! op vrijdag 5 en zaterdag 6 april kan Oostende alvast warm lopen met STORM! Op Komst, een “voorprogramma” dat verspreid over vijf dagen verschillende cafés en het kunstencentrum Vrijstaat O. aandoet. Op deze laatste locatie begint het allemaal op 29 maart met de eerste editie van de STORM! contest voor jong jazztalent. De finalisten van deze editie zijn Nordmann, TrioXiDe, Cloud 9 en het Rafaël Mertens Quartet.

Op 1 april is het Blue Monday People Trio van zanger François Vaiana te horen, niet voor niets vernoemd naar het gelijknamige nummer van Curtis Mayfield. De volgende dagen is het de beurt aan het trio van Ruben Machtelinckx (eind vorig jaar indrukwekkend met zijn album ‘Faerge’), Ben Sluijs en Nathan Wouter (contrabas); Black Flower met Nathan Daems, Peter Lesage (keyboards bij Flip Kowlier, Moiano) en Simon Segers (drums, De Beren Gieren) en het trio van de Oostendse gitarist Thomas Decock, met drummer Yves Peeters en bassist Jos Machtel.

STORM! op vrijdag

Shai Maestro Trio
Shai Maestro Trio
Voor het festival STORM! zelf verhuist de aandacht naar cultuurcentrum De Grote Post. De naam STORM! mag dan wat grootsprakerig gekozen zijn, de ondertitel “The Next Thing in Jazz” is goed op haar plaats. De organisatoren hebben er immers voor gekozen om een jonge lichting internationale jazzmuzikanten te presenteren: net wel of net geen dertig, meer opgegroeid met Brad Mehldau dan met Keith Jarrett en met een open oor voor rock, soul en andere populaire grooves, zij het de ene al wat meer dan de andere.

In de Zaal Grote Post wordt de avond op gang getrokken door het Brussels Youth Jazz Orchestra (de jeugdversie van het internationaal gelauwerde BJO) dat in 2008 opgericht werd en elke drie jaar van bezetting wisselt. Op deze manier krijgen jonge jazzmuzikanten de kans zich echt te trainen in het specifieke samenspel van de bigband, waarvoor ze gecoacht worden door leden van het BJO en buitenlandse muzikanten. Voor STORM! zullen ze onder leiding staan van de rietblazer John Ruocco die in aanloop naar het concert een week met de jonge muzikanten zal werken.

De naam van Shai Maestro zal de meeste jazzliefhebbers waarschijnlijk minder zeggen, tenzij dan diegenen die graag cd-boekjes uitpluizen. Deze ocharme 26-jarige Israëlische pianist was immers gedurende vijf jaar en vier cd’s de vaste pianist van de gehypete bassist Avishai Cohen. Net als zijn bekendere werkgever is Maestro een muzikant die jazz niet al te strikt neemt. Hij studeerde naast jazz namelijk ook klassieke muziek en tabla. Bovendien schemert de uitgesproken lyrische benadering en de openheid naar niet-westerse muziek van Cohen ook door in de muziek die Maestro met zijn eigen in 2010 opgerichte trio maakt.

Maestro speelt met een licht toucher en bezit de technische bagage om vingervlug en soepel aan de haal te gaan. Toch blijft bij hem de virtuositeit ondergeschikt aan de melodie, wat zijn muziek meteen heel vanzelfsprekend en gracieus maakt. Afwijkingen van het strakke metrum mogen er zijn, maar in een zachte gedaante, alsof ze niet mogen opvallen. Het trio met drummer Ziv Ravitz (Lee Konitz Quartet en later op STORM! ook bij Yaron Herman te horen) en bassist Jorge Roeder klinkt heel organisch en beweegt vlot als een coherent geheel, met oor voor dynamische nuances in de groepsklank: niet het grote spektakel, maar zeker zo muzikaal.

Roller Trio (Foto: Lisa Taylor)
Roller Trio (Foto: Lisa Taylor)
Iets grover zijn de randjes bij het Roller Trio. Hier mag de piano op stal blijven en wordt de dienst uitgemaakt door het stevige tenorgeluid van James Mainwaring (tevens te horen op elektronica), Luke Wynter op gitaar en drummer Luke Redding-Williams. De zangerige kwaliteit van Maestro worden hier ingeruild voor ritmisch scherpe bochten en hoeken die een zwak voor muzikale complexiteit verraden. De atypische bezetting van het drietal plaats de band dan weer eerder in de donkere traditie van een groep als Morphine, al zorgt de muzikale architectuur van de stukken voor evenveel verschillen als overeenkomsten.

In de Zaal Kleine Post moeten de buitenlanders het afleggen tegen de Belgen. Drummers Lander Gyselinck en Jens Bouttery werden gevraagd om parallel aan de internationale acts in de grote zaal de kleine te vullen met Belgische muzikanten. Voor zaterdag viel hun keuze op de Blue Monday People & The Spirit Children, waarbij de soul van het reeds eerder te horen trio te beluisteren zal zijn in volgroeide tentetbezetting met niet minder dan vijf blazers, waaronder Niels Van Heertum en Dree Peremans. Daarvoor zijn de curatoren te horen als het percussieduo Sandy, maar het scherpste mag echter verwacht worden van de openingsact: het driemandschap van rietblazer Joachim Badenhorst, gitarist Jean-Yves Evrard en Lander Gyselinck.

Wie niet op de concerten in De Grote Post kan wachten, kan in de namiddag al naar Oostende afzakken voor een optreden van de bigband van het Conservatorium aan Zee of kan met de hele familie de Muziekkamers in De Grote Post bezoeken: een labyrint van klank en muziek voor jongeren vanaf 5 jaar, met onder andere Jon Birdsong, Jutta Troch (Besides, Nadar, Dez Mona), Aleksandra Popovska en Bart Maris (FES).

 STORM! op zaterdag

Rémi Panossian Trio
Rémi Panossian Trio
Ook op zaterdag valt het festival uiteen in twee grote luiken die beiden opvallende gelijkenissen vertonen met die van vrijdag. Opnieuw is in het internationale programma van de grote Zaal Grote Post het decor voor het treffen van een band die graag stoeit met dwarse ritmes en een andere die de nadruk meer op de melodische lijn legt.

De eerste benadering komt voor rekening van het Rémi Panossian Trio dat op haar tweede album ‘Bbang’ meer dan eens invloeden van rock en r&b laat horen. De Franse pianist Panossian (1983) speelde met muzikanten als Aldo Romano, Rick Margitza en Francesco Bearzatti voor hij aan zijn eigen trio begon met bassist Maxime Delporte en drummer Frederic Petitprez. Op ‘Bbang’ laten het exact op elkaar inhaken van de muzikanten, de controle waarmee ritme- en tempoveranderingen uitgevoerd worden, horen hoe nauw het trio ondertussen ingespeeld is. Reken daarbij de ratelend snelle en soms repetitieve pianopartijen van Panossian en het trio ligt helemaal in de lijn van de aanstekelijke, vlotte en hippe jazz die de laatste jaren opgang maakt.

Net iets ouder dan zijn Franse collega is de Israëlische pianist Yaron Herman. Ook hij heeft de nodige virtuositeit in de vingers, maar wendt die eerder aan met het oog op melodische elegantie. Toch zit ook het geluid van zijn ensembles helemaal in een moderne sound, gedragen door een levendige en zelfstandige ritmetandem die ver voorbij de typische swingpatronen gaat.

Yaron Herman Quartet
Yaron Herman Quartet
Dat kon het publiek reeds eerder ontdekken dankzij Hermans trio met Matt Brewer en Gerald Cleaver. Op STORM! is de gewezen basketbelofte (Herman begon pas op zijn zestiende met piano, toen een knieblessure een einde maakte aan zijn sportcarrière) te horen met zijn kwartet waarvan vorig jaar een eerste album ‘Alter Ego’ verscheen. Ook in deze bezetting kijkt Herman over de muzikale muurtjes. Waar hij zich vroeger al eens wilde laten gaan in covers van Britney Spears’ ‘Toxic’ of ‘Message in a Bottle’ van The Police wordt ‘Mechanical Borthers’ gedragen door een breakbeat die wel erg dicht tegen die van de Chemical Brothers gelegen heeft of laat hij referenties horen aan klassieke muziek. Voor het kwartet kan hij rekenen op drummer Ziv Ravitz, bassist Stephane Kerecki en saxofonist Emile Parisien: een combinatie die op ‘Alter Ego’ vlot draait en een demonstratie geeft van organisch samenspel.

Tussen de twee door pianisten aangestuurde ensembles is het podium voor het kwintet van zangeres Zara McFarlane. Haar debuut ‘Until Tomorrow’ verscheen op Gilles Petersons Brownswood label, wat meteen aangeeft dat de jazz bij haar in bijgekleurde gedaante wordt geserveerd. Invloeden van pop en soul zijn haar niet vreemd, zoals in augustus reeds te horen was op Jazz Middelheim.

In de Zaal Kleine Post hebben Gyselinck en Bouttery het weer voor het zeggen. Opnieuw treden ze aan als het duo Sandy. De avond wordt geopend door Bouttery’s kwartet Les Chroniques de l’Inutile dat voor deze gelegenheid het gezelschap krijgt van pianist Kris Defoort. Het slotconcert ligt in handen van STUFF. van Lander Gyselinck, waarmee deze laatste zijn zwak voor funk, hiphop en soul de vrijheid geeft, in het gezelschap van toetsenist Joris Caluwaerts (Zita Swoon Group), bassist Dries Laheye (Lidlboj, Winther), sax- en elektronicawizzard Andrew Claes (BRZZVLL, Chaos of the Haunted Spire) en Mixmonster Menno aan de draaitafels.

Op zondag kent STORM! nog een kleine uitloper met het Salon Rebelse Ritmes. Rond het vorig jaar verschenen boek ‘Rebelse Ritmes’ over jazz en literatuur werd een echte voorstelling gebouwd. Ben Sluijs tekent voor de muziek en acteur Tom Van Bauwel en de auteur van het boek, Matthijs de Ridder, lezen voor. Even geen adepten van Avishai Cohen, geblesseerde basketters, drumduo’s of funk meer, maar verhalen over Dizzy Gillespie en James Reese Europe.

Meer over STORM!


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.