Voor zijn tweede opname bij Onyx, concentreert de uit Oekraïne afkomstige dirigent Kiril Karabits zich op werken die een band hebben met zijn vaderland. Met Mussorgsky's 'Schilderijententoonstelling' valt een parallel te trekken, alsook met diens 'A Night on the Bare Mountain', dat verwijst naar een bestaande locatie iets buiten Kiev. Van Tchaikovsky is dan weer geweten dat hij een heel aantal volksliederen in zijn tweede symfonie verwerkte, die als verwijzing naar Oekraïne de bijnaam 'Little Russian' kreeg. Hoewel dit een van Tchaikovsky's minder gekende orkestwerken is, verdient het stuk eigenlijk veel meer erkenning.

Over de audio

Misschien ongewoon voor muziek van deze Russische componist is de nadruk op het ritmische. Reeds de eerste maten geven aan waar het in dit 'Scherzo. Allegro molto vivace' om gaat, met name een enorme vaart. Die staat dan weer in schril contrast met het plechtige openingsdeel en het niet minder majesteitelijke slot (dat akkoordisch alvast lijkt te preluderen op de 'Schilderijententoonstelling'). Het tweede deel bewaardt anderzijds een roerend evenwicht tussen lyriek en spitante ritmiek, waarbij Tchaikovsky het hout op de hem kenmerkende, rurale wijze in het geheel verwerkt. Ook in het derde deel vervaardigt de componist met dezelfde werktuigen een typisch Russisch karakter. Met een uitstekend gebalanceerde sectie lagere strijkers weet Karabits in dit deel de drive gaande te houden, terwijl de houtblazers van het Bournemouth Symphony Orchestra met korte invallen voortdurend prikjes uitdelen. Dit 'Scherzo' is dan ook een heerlijke, spannende zit, waarbij de luisteraar als vanzelf het puntje van de stoel opzoekt.

Meer over Piotr Ilyich Tchaikovsky


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.