Het Belgische Agent 5.1 is het geesteskind van Cedric G., die zich laat bijstaan door zangeres Johanne Lovera en enkele gastmusici. Live gespeelde en geprogrammeerde elementen refereren in combinatie met de sirenenzang sterk aan Portishead en Hooverphonic. Waarbij afwisselend gekozen wordt tussen overwegend instrumentale filmmuziek en echte songs. Wanneer de eerste optie genomen wordt, duiken meer dan eens verwijzingen naar de jaren '70 op: van de kitscherige romantiek van keyboards en fluit tot loungy orgeltjes. Een sfeer van fout design en dito kleuren, waarin inspecteurs rondlopen die net iets te brede broekspijpen combineren met al even te dikke snorren. Hoewel elk nummer uit minstens twee verschillende sferen bestaat zijn de composities niet altijd even sterk: hiervoor wordt het basismateriaal nog te weinig uitgewerkt. 'Bronchio Experience' – waarin een gemanipuleerde stem gedragen wordt door een fond van zware strijkerbassen – is één van de filmtracks waarbij het arrangement genuanceerder en permanenter evolueert. 'Movie Killer' wordt dan weer lekker onderhoudend door de mix van lounge, in macho James Bond stijl aanrollende bas en beats en een 'onderwater' effect waarin alles net iets trager lijkt te gaan. Wanneer de stem meer ruimte krijgt ontstaan de echte songs. En wat voor songs! Heerlijk zwevende nummers die niet blind op hun doel afstormen maar waarvan het arrangement geregeld terugschakelt, gedrenkt in een vaak fraai geluid. Zo klinkt 'Cake Song' dankzij de live gespeelde contrabas heel organisch, terwijl 'Afro' met de Afrikaanse en latin percussie sappig broeierig wordt. De single 'Charming' begint met sobere contrabas en strijkers, maar groeit als snel naar een luxueus geluid dankzij de brede strijkers en backing vocals. Om uit te monden in Indische snaarklanken en drukkere beats die tegen lichte drum'n'bass aanschurken. In 'Orch' komen de verwijzingen naar klassieke muziek, centraal te staan. De melancholische strijkers-met-harp sample waarmee het nummer begint heeft duidelijk dicht tegen trage delen uit de symfonieën van Mahler gelegen: met name het Adagietto uit de 5de symfonie is niet ver weg. De uitgewerkte, beatloze, maar niet klassiek sentimentele strijkerpartijen die daarna volgen, leggen een heerlijk tapijtje voor Johanne Lovera. Of hoe Mahler en Lamb in één nummer kunnen samenkomen. En dat is geen kleine prestatie!

Meer over Agent 5.1


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.