Bugz In The Attic, het knotsgekke, bijna tien muzikanten tellende broken beat-collectief uit West-Londen, katapulteerde zichzelf twee jaar geleden onverwacht de internationale hitlijsten in met de dansvloerbom 'Booty La La'. Het succes van de single - die op dat moment eigenlijk heel 'on-Bugz' klonk – gaf de groep het vertrouwen om verder van het vertrouwde (remix)pad af te wijken en een album te maken met enkel eigen materiaal.

Het had naar verluid heel wat voeten in de aarde, maar op 'Back In The Dog House' is Bugz In The Attic er mooi in geslaagd de jazz-, soul-, funk-, reggae-, house- en hiphopachtergronden van de verschillende leden te versmelten tot één herkenbaar, origineel dancegeluid. Op tracks als 'It Don't Work Like That', 'Inna Row' en 'Redhanded' horen we de bende met sterk gesyncopeerde, minimale beats, stotterende keyboardtoetsen en warme, ronde baslijnen haar 'klassieke' broken beat-stijl nog heruitvinden, maar over het algemeen klinkt het album zeer poppy en toegankelijk. Knapperige nummers als 'Move Aside' en 'Knocks Me Off My Feet' flirten met de futuristische hiphop- en r&b-beats van Amerikaanse topproducers als Timbaland en The Neptunes, maar klinken door de grote variëteit aan (live gespeelde) instrumenten net ietsje warmer. 'I'm Gonna Letcha' en 'Consequences' lijken dan weer weggelopen uit een P-funkalbum van Bootsy Collins, met een strakke groove, 'vintage' synthscheuten en loom pompende baslijnen. Even sappig en robuust maar dan opnieuw iets meer 'gebroken' qua ritme zijn 'Don't Stop The Music' (een eigenzinnige cover van Yarbrough & Peoples' hit uit 1980) en het onverwacht 'intelligente' kleinood 'Worla Hurt'. Ook hier is overigens een opvallend grote rol weggelegd voor de gastvocalen van Bembe Segue, Vula, Yolanda Quartey en Vanessa Freeman, daar waar Bugz In The Attic in het verleden een voorliefde voor instrumentale tracks liet optekenen. Als uitsmijter brengt de groep nog een zelfrelativerende versie van 'Booty La La' ten berde, compleet met bloopers en knoppengeknoei.

Ondanks het feit dat fans van het eerste uur teleurgesteld zouden kunnen zijn bij het ontbreken van échte 'broken beat' op deze plaat, mag men stellen dat Bugz In the Attic met 'Back In The Dog House' een indrukwekkend debuutalbum heeft afgeleverd. Wars van alle trends in de hippe Engelse clubscene, heeft de groep gekozen voor een (pop)songgerichte aanpak die in principe een breed dancepubliek zou moet kunnen aanspreken, maar tegelijk ook genoeg scherpe kantjes heeft om 'meerwaardezoekers' te paaien. Kwaliteit, originaliteit én hitpotentieel: deze muzikale insecten hebben het allemaal.

Meer over Bugz In The Attic


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.