Met 'Lullabies for the Warriors' bracht de Belgisch-Vietnamese Joëlle Phuong Minh Lê vorige herfst voor het eerst een cd uit onder haar Greetings From Tuskan-alias. Voordien was de Brusselse schone actief als vj en regisseuse van videoclips voor artiesten als Deru, Mr. Projectile, Vector Lovers en Troubleshooter. Geïnspireerd door relatie tussen beeld en muziek besloot ze ook zelf eens achter de synthesizerknoppen te gaan zitten. Het resultaat van haar inspanningen is een indrukwekkend debuut met organische elektronica van een uitzonderlijk intieme soort.

Hoewel Joëlle zich hoofdzakelijk bedient van breed galmende, ijle elektronische klanken zoals men die kent van Boards of Canada, Plaid en Ullrich Schnauss, geeft ze een persoonlijke draai aan dit typische geluid door haar eigen stem – meestal zwaar bewerkt met effecten – te laten contrasteren met de koele elektronica. Bovendien blijken alle songtitels en teksten over één en dezelfde (verloren) liefde te gaan. Twaalf nummers lang laat Joëlle Phuong Minh Lê in haar hart kijken en neemt ze de luisteraar mee op een beklijvende melancholische trip die schippert tussen pijnlijk klagend en kinderlijk speels. Met chirurgisch precieze beats en edits, nauwkeurig gebeeldhouwde, zware baslijnen en slepende synthmelodieën gaat Joëlle een uur lang haar demonen te lijf op een manier die regelmatig doet denken aan het 'diepere' werk van Aphex Twin. Ritmisch knip- en plakwerk en subtiele vervormde, stuiterende breakbeats vormen namelijk ook hier het geraamte van zowat elke song, waarrond telkens weer een betoverend melodieuze mistbank opgetrokken wordt. 'This Half is Mine' bijvoorbeeld, opent redelijk experimenteel, met bevreemde ratel-, klik- en zoemgeluiden, om vervolgens laag per laag op zoek te gaan naar een break. Joëlle's kenmerkende stem komt andermaal onverwacht opzetten en klinkt alsof ingesproken op een antwoordapparaat. Met een koppel extra laagjes en een stevige triphopbeat trekt de song zich uiteindelijk toch op gang, terwijl nu en dan zwaar vervormde kreten door de track galmen. Meer getormenteerd kan men haast niet uit de hoek komen. Ook deze song wordt echter niet oeverloos lang gerekt, zodat het slepende geheel geen moment gaat vervelen.

Met 'Lullabies for the Warriors' schrijft Joëlle Phuong Minh Lê een intrigerende debuutplaat op haar conto. Greetings From Tuskan is duidelijk niet het soort project dat het moet hebben van hits of uitschieters, maar van een volgehouden, ietwat zwaarmoedige sfeer die bij elke beluistering andere, abstracte (liefdes)taferelen oproept. Liefhebbers van rijke elektronica met een originele – vrouwelijke – twist kunnen deze cd eenvoudigweg niet aan zich voorbij laten gaan. Deze jongedame is er eentje om in het oog te houden.

Meer over Greetings From Tuskan


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.