Johann Nepomuk Hummel vindt men vandaag nog slechts grotendeels in referentiewerken en muziekgeschiedenissen terug maar dit pianistieke wonderkind was tijdens zijn carrière een van Europa's bekendste muzikale persoonlijkheden. Hummel kwam oorspronkelijk uit Pressburg (Bratislava) maar studeerde in Wenen, onder andere bij Mozart die zo onder indruk was van zijn talent dat hij de achtjarige jongen meteen als student aannam. Een ondeugende canon van Mozart, waarin die Hummels tweede voornaam bespot, heeft al vaak de indruk gewekt dat Mozart zijn student niet bijzonder hoogachtte. Maar de jonge Hummel zou in Mozarts laatste jaren een vertrouweling van de componist blijven. Hummels transcripties van Mozarts orkestmuziek (voor piano en strijkers voornamelijk) zijn dan ook een waardevolle bron van informatie naar Mozarts intenties en ideeën. In tegenstelling tot zijn tijdgenoot Beethoven, bleef Hummel echter steeds in de eerste plaats concertpianist en een groot deel van zijn composities, of het nu kamermuziek of symfonische werken zijn, verlenen dan ook een prominente plaats aan de piano. Zo ook met de vier werken op deze cd: 'Le retour de Londres' is een groots opgezet rondo voor piano en orkest, waarbij het orkest als volledig gelijkwaardig aan de solist wordt behandeld, net als in de twee hier volgende, lange variatiereeksen. 'Oberons Zauberhorn' tot slot is een fantasie op thema's van Webers opera 'Oberon', met een virtuoze pianopartij en een orkestratie die elk orkestinstrument eerlijk aan bod laat komen.

Pianist Christopher Hinterhuber voert een erg elegante pianopartij uit, lichtvoetig genoeg en perfect in balans met het orkest. Hij kan zijn moderne instrument iets van dat doorzichtige, mechanische geven dat de klank van een pianoforte bezit en daarmee zou zijn pianospel ook zeker niet misstaan in Mozarts concertos. De bescheiden, verzorgde manier waarop hij de variaties in F, op.97 uitvoert verdient zeker een vermelding, net als de cadenzen en vrij gedeeltes, zoals in 'Oberons Zauberhorn', waarbij de piano virtuoos en indrukwekkend klinkt zonder ooit zwaar of bombastisch te worden.

Het Zweedse Gävle Symphony Orchestra zorgt voor een begeleiding in dezelfde stijl. Met blazers die goed hoorbaar zijn en slanke strijkers komt Hummels delicate en vaak kleurrijke textuur goed naar voren, terwijl enkele langere soli (zoals van de hoorn in de 'Oberon' fantasie) met veel gevoel voor muziek uitgevoerd worden. Mineurgedeeltes, de introductie tot de variaties in B bijvoorbeeld, krijgen een gepast gevoel voor theater en drama mee. De mars uit 'Oberons Zauberhorn' is dan weer fantastisch stukje opzwepende quasi-militaire muziek, opgewekt en ritmisch. Bovendien bezit Hummels muziek een goedgeluimde charme en een natuurlijke zin voor melodie, misschien nergens meer dan in het vrolijke hoofdthema van 'Le Retour de Londres'.

Wie gelooft dat Hummels muziek een minderwaardige imitatie van Mozart is, staat voor een aangename verrassing met deze fijne cd, die bewijst dat Hummel melodisch en harmonisch net zo inventief uit de hoek kon komen. Een schitterende opname, een pianist die deze muziek met veel subtiliteit en elegantie aanpakt en een kleurrijke interpretatie van het orkest maken het plaatje compleet.

Meer over Johann Nepomuk Hummel


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.