In 1986, op het Pori Jazz Festival in Finland, deed de toen 18-jarige saxofonist Jukka Perko de jazz wereld reeds horen dat er in hem een talent verborgen zat dat stond te popelen om zich te ontplooien en te tonen aan de wereld. Nu, met een degelijke jazzopleiding aan de Sibelius Academie in Finland achter de rug en een berg van verwezenlijkingen op gebied van jazz en klassieke muziek op zijn palmares, toont hij met 'Land of Canaan – Northern Hymns' nog eens dat het versmelten van tradities en stijlen geen onhandig knutselen moet zijn. Op 'Land of Canaan – Northern Hymns' staan grotendeels bewerkingen van oude kerkhymnes voor strijkorkest en solo saxofoon. Jukka Perko werkte voor de opname hiervan samen met het Virtuosi di Kuhmo kamerorkest onder leiding van John Storgårds.
Op een Duitse melodie van 'A Mighty Fortress Is Our God' na, stammen alle gespeelde hymnes uit de Scandinavisch-Lutheraanse kerktraditie. Door de bewerkingen krijgen de oude melodieën echter een nieuwe ademruimte waarin ze zich opnieuw kunnen ontplooien. Zo begint 'A Mighty Fortress Is Our God' relatief onstuiming met violen en saxofoon die kabbelend over elkaar heen spelen. Dit sprankelend begin mondt dan even plots als het begon uit in het oorspronkelijke koraal waarop het geïnspireerd is. Dit koraal wordt dan vrij plechtstatig eerst door het orkest en daarna door saxofoon voorgedragen. Hierna verlaat de saxofoon echter de oorspronkelijke melodielijn om improvisatorisch te beginnen fladderen, terwijl het orkest nog steeds dezelfde harmonische basis blijft opbouwen. Ook in de hymne 'In Thee, My Lord, I Put My Trust', van Finse oorsprong, krijgt de muziek door zijn orkestratie met lage strijkers, harmonie, dominante pauken en slagwerk een veel rijker kleurpalet dan wat oorsponkelijk met enkel een kerkkoor bereikt kon worden. De algemene sfeer van de stukken blijft echter wel ingetogen, naast het fantastische en het feeërieke. Dat het tempo wel eens versnelt of dat er drukke ritmische passages zijn verbreekt deze sacrale ingetogenheid niet. Bovendien zijn er ook een aantal liturgische aspecten te herkennen in de arrangementen. Openingsnummer 'Guardian Angel' begint bijvoorbeeld met een vraag-en-antwoordopbouw, waarbij zich de dialoog tussen voorganger en koor voorgesteld kan worden.
De herwerking van eeuwenoude hymnes door Jukka Perko schenkt de muziek ongetwijfeld meer afwisseling en verhoogt de toegankelijkheid. Aan de andere kant is het maar weinig verschillend van wat die andere Scandinaviër Jan Garbarek voordien gedaan heeft, toen hij met zijn saxofoon improviseerde boven middeleeuwse gezangen van het Hilliard Ensemble. 'Land of Canaan – Northern Hymns' is een verdienstelijk werk, maar blijft wel steken in de middelmaat.

Meer over Jukka Perko


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.