Na vele releases onder verschillende aliassen, waarvan Dolphins Into The Future zonder twijfel de bekendste is, is Lieven Martens Moana aan een nieuw hoofdstuk beland in zijn levensloop. Met ‘Music From The Guardhouse’ groeit de artiest wat weg van de eindeloos klinkende geluidsopnamen van zijn vorige project en legt hij de nadruk eerder op de compositie. Liefhebbers van zijn ouder werk hoeven echter niet te vrezen: deze nieuwe plaat onder zijn geboortenaam bevat nog steeds de vertrouwde Dolphins Into The Future ingrediënten.

Lieven Martens Moana is een artiest die zijn inspiratie telkens op afgelegen plaatsen zoekt; als het maar verwilderde eilanden zijn, met weidse zeepanorama’s als achtergrond. In dit geval vond hij zijn toevluchtsoord op de Pontijnse eilandengroep voor de Italiaanse westkust. Veldopnames van dit levendige biotoop en de zee die tegen de rotsen slaat, vormen de basis van het openingsnummer ‘Aria, The Cloud’. Op de voorgrond leest een licht vervormde stem strofes voor van het gedicht ‘The Cloud’ van de romantische dichter Percy Bysshe Shelley.

I bring fresh showers for the thirsting flowers / From the seas and the streams / I bear light shade for the leaves when laid / In their noonday dreams.” 

Tussen de zachte rijmverzen door plaatst Martens spaarzaam pianogetokkel als impressionistische puntjes in dit landschapschilderij. De combinatie van literatuur, vrije improvisatie en bioakkoestiek werkt hier uitstekend en brengt een prachtig eerbetoon aan de natuur.

Ook in ‘Act One, Under The Stone Pine’ speelt abstractie een prominente rol. In het eerste deel verkent de muzikant het tonale spectrum van de MIDI synthesizer. De muterende geluiden doen wat denken aan de klankexperimenten van elektronicapioniers als Pierre Schaeffer. Wellicht is dit deel een interpretatie van de verschillende timbres van de vreemde vogelgeluiden uit deel twee. Daarin komt de luisteraar namelijk terug in contact met de omgevingsgeluiden van de archipel.

In het slotstuk, een serenade van maar liefst 20 minuten, laat Lieven Martens Moana de schaduwzijde horen van het eiland. Met stiltes en mysterieuze klanken creëert hij een beklemmend sfeertje. Tegen een gonzend decor, zwellen en vervagen schriele tonen. Het album laat op die manier de verschillende kanten horen van het leven. Daarmee doorbreekt hij de stereotype (rooskleurige) geluidskunst met uitsluitend tjilpende vogeltjes, ruisende bomen of kabbelende beekjes.

De veelzijdigheid en het contrast doen hier wonderen. Concrete geluiden zetten de luisteraar op pad om met de eigen verbeelding iets te maken van de vage en abstracte excursies. ‘Music From The Guardhouse’ is dan ook een perfect werk om even weg te dromen naar andere oorden. Ongetwijfeld een belangrijke stap in het traject van deze Belg. 

 

Meer over Lieven Martens Moana


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.