Bij de term Italiaanse black metal bekruipt menig persoon zeer snel de bibbers. Immers, buiten de symfonische rotzooi van een wannabe-bandje als Stormlord is er qua echt goede black metal geen bal te beleven. Hoewel... Een enkeling als Handful of Hate bewees de wereld ongelijk en ook Malnàtt is vrij sterk, zij het wel heel bizar van tijd tot tijd. Maar dat is net het intrigerende en het geeft dit combo een behoorlijk uniek geluid.
Wie louter afgaat op de eerste tonen van opener 'Fantasimi', zou al snel tot de conclusie kunnen komen dat het hier gaat om trage black metal met keyboards, maar dat zou de band flink tekort doen. Jazeker, er zijn een aantal keyboards verwerkt in het geheel, maar ze eisen niet alle aandacht op en dat is al een pluspunt. Gitaar- en songgewijs zijn er trouwens behoorlijk wat overeenkomsten tussen Malnàtt en het Noorse Khold: die gruwelijk grimmige sfeer, de scherpe en ranzige gitaarsound en niet te vergeten een behoorlijk ziekelijke strot maken duidelijk de overeenkomsten. Maar Malnàtt gaat verder, onder meer dankzij het voorzichtige gebruik van keyboards. Ook genrevreemde instrumenten mogen niet ontbreken en zo zijn er geregeld trompetinterludia en -soli te horen. Dat is althans een opvallende nieuwe insteek en het werkt nog verdraaid goed ook! Het sextet wisselt voldoende af tussen snelle en trage passages maar blastbeats ontbreken volledig. Een geluk, want die razende tempi zouden de zorgvuldig opgebouwde sfeer flink teniet doen. Vooral 'Penombre' steekt wat dat betreft met kop en schouders boven de rest uit, dankzij een heerlijke gitaarpartij, ronduit smerige vocalen en die verdraaide trompet die op een of andere manier toch perfect in het geheel past. Tekstueel gaat Malnàtt deze keer de ontegensprekelijke satanische of blasfemische teksten uit de weg: elk nummer is opgebouwd rond een tekst van een dode dichter/es. Buiten 'I Felt A Funeral' zijn de teksten overigens in het Italiaans, wat alweer een extraatje is. Wie niet vertrouwd is met het Italiaans zou trouwens kunnen denken dat het Noors was, wat alleen maar bewijst dat deze heren en dame hun moerstaal ook perfect binnen het black metalstramien kunnen inpassen.
Malnàtt is een ware ontdekking en ook al is de totaliteit van hun werk nog niet enorm memorabel, toch zullen zij op basis van dit bijzondere schijfje naam kunnen maken. Het leek onwaarschijnlijk, maar dit combo is erin geslaagd om alweer een licht nieuwe invalshoek voor black metal te vinden en dat verdient een pluim.
Meer over Malnàtt
Verder bij Kwadratuur
Interessante links