Ottorino Respighis faam rust comfortabel zijn 'Romeinse trilogie', de drie vierdelige orkestwerken 'Fontane di Roma', 'Pini di Roma' en 'Feste Romane' maar zijn overig werk voor welke bezetting ook, blijft onderbelicht. Deze cd stelt drie minder bekende orkestwerken voor – symfonische gedichten eigenlijk behalve in naam. Het vierdelige 'Vetra di Chiesa' beeldt vier verschillende taferelen uit die Respighi op glasramen in Italiaanse kerken zag: een rustige scène waarin Maria met Josef en Jesus naar Egypte vlucht, een uitbeelding van aartsengel Michael die met passend orkestraal vertoon een draak verslaat, de heilige Clara die door engelen van haar ziekbed gelicht wordt of een beeld van de ernstige paus Gregorius de Grote.

De 'Impressioni brasiliane' werden in 1928 geschreven voor het Filharmonisch Orkest van Rio de Janeiro en lijken met hun sensuele atmosfeer meer de exotische Zuid-Amerikaanse nachten uit te beelden dan het feestgedruis van een Braziliaanse carnaval. Respighis interesse in de kleinere pianowerkjes van Rossini bracht hem ertoe zijn orkestrale fantasie 'Rossiniana' te componeren, een vierdelige suite die het luchthartige Italiaanse karakter van Respighis landgenoot hommage brengt. Een opzwepende tarantella (hoe kan het anders?) sluit dit opgewekte werkje af.

De strijkers van het minder bekende Amerikaanse Buffalo Philharmonic Orchestra spelen genuanceerd en met een warme, romantische klank die zelfs op climaxen zijn zuiverheid behoudt. Echt delicate passages, die Respighis soms uiterst fijne impressionistische harmonieën zuiver naar voren brengen zijn echter zeldzaam, al klinkt het derde deel van de 'Vetrate' passend vroom en ingehouden. De finale van de 'Impressioni brasiliane' wordt passend licht en vrolijk gehouden, geholpen door knappe en zuivere soli in houtblazers en trompetten. Dit werkje is namelijk geen imitatie van een Latijns-Amerikaanse banda, ondanks de sambaritmes waarmee het afsluit maar eerder een wat meer gereserveerde, transparantere Europeaanse kijk op Zuid Amerika's muzikale traditie.

Dirigent JoAnn Falletta houdt deze muziek vlot en efficiënt. Nergens laat ze het tempo noemenswaardig zakken en dat houdt een stevig stapritme in bijvoorbeeld het eerste deel van de 'Vetrate di Chiesa'. Opwindend is de lezing van het tweede deel uit dit werk, een strijdlustige uitbeelding van aartsengel Michael met vlammende koperblazers die de meer stormachtige passages uit Wagners 'vliegende Hollander' voor de geest haalt. Een groter contrast met de galante kijk op de 'Rossiniana', waarvan het eerste en derde deel haast stereotype balletmuziek zijn, is bijna niet mogelijk. De tarantella uit de finale blijft vrolijk eerder dan vurig maar sluit deze cd toch met gepast vuurwerk af.

Een boeiende cd voor wie Respighis minder gekend werk wil ontdekken. De drie werken op deze plaat kunnen moeiteloos de vergelijking met Respighis bekendere composities aan en tonen een alleszins een meer gevarieerd en vaak zelfs interessanter beeld van deze componist.

Meer over Ottorino Respighi


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.