Het enfant terrible van de Belgische dancescène zit niet stil. Maurice Engelen zijn creatieve voetstappen in de wereld van theater en ballet (met het audiovisueel spektakel Code Red) zijn nog niet verhard of daar staat hij alweer met een nieuwe plaat. 'Soundscraper' is de tiende Praga Khan release en bulkt opnieuw van de snoeiharde beats, zweverige trancegolven en oppeppende elektronica. Hoewel de zilverkleurige dancegoeroe zichzelf ten hemel blijft prijzen (ondermeer in opener 'Heal Me'), zit er toch duidelijk een evolutie in de groep. De typische, soms militaristische scandeermuziek en dreunende beats zetten al eens een stapje opzij om over te schakelen op meer subtiele, zelfs instrumentale trance en dat geeft Praga Khan opnieuw een noodzakelijke frisse wind.

Het contact met kunstenaars uit andere disciplines heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. Dansers, acrobaten en mimespelers uit de theatertour hebben blijkbaar de spirit van Maurice Engelen en Olivier Adams aangewakkerd. De muziek die het duo presenteert, vertoont een aangename balans tussen dans- en luistermuziek en stelt zowel ritme als melodie voorop. Mooi voorbeeld hiervan is de single 'Pick Up Truck', die met een heerlijke elektrobeat en aanvullende clicks meteen in de benen kruipt, terwijl een vrolijk synthesizermelodietje en aanstekelijke zanglijnen voor de nodige lichtvoetigheid zorgen. Ondanks een erg agressieve hoes, lijkt het dus even gedaan met drukdoenerij. De heerlijk zinderende effectjes in het bigbeatnummer 'Right or Wrong' hadden zo van de handen van de Chemical Brothers kunnen komen en het speelse, instrumentale 'Earth & Space' lijkt de gitaar van The Cure te hebben gestolen. Techneut Adams heeft erg zorgvuldig op de feitelijke klanken gewerkt en zich nachtenlang bezig gehouden met wegfilteren of vervormen van geluiden; vandaar de plaattitel. Daarnaast legt Maurice Engelen zich meer en meer toe op het voluit zingen van nummers en samenstellen van heuse liedjes (al blijft de tekstuele inhoud vaak erg eenvoudig). Ook zoiets siert en verhoogt niet enkel de toegankelijkheid -die hadden ze sowieso al- maar geeft 'Soundscraper' ook allicht een langere houdbaarheidsdatum dan werk van enkele jaren geleden. Toegegeven, die pogingen zijn niet altijd even geslaagd. Een minimaal voortgestuwd 'Don't U Tell Me' lijkt net iets té artificieel in mekaar gezet en het opbouwende, door een extatische vrouw verheven 'United in Love' is ook niet meteen vernieuwend. Gelukkig durft Praga Khan bij momenten nog stevig te beuken. 'Picasso's Dream' neigt zelfs richting techno en kan enkel maar loeihard gespeeld worden. Een plots intermezzo met heuse flamencogitaar tegen de doorgedreven beat brengt met gemak het hoofd van de luisteraar op hol. Een eenvoudige vierkwarts-kick in 'Sweet Angel Eyes' doet net hetzelfde. Doordat de groep zich in een afsluitende anticlimax toelegt op een heuse slow is het spectrum compleet. De wat beverige, donkere stem van Engelen blijkt zich prima te lenen tot een trage rockballade en opent bij deze meteen een mooie, nieuwe creatieve weg voor de band die ze hopelijk nog zal bewandelen.

Maurice Engelen is duidelijk niet aan het eind van zijn Latijn. 'Soundscraper' is een gevarieerde plaat die veel verschillende kanten opgaat, zonder haar status als Praga Khan-product te verwaarlozen. Dat enkele minder geslaagde pogingen de cd wat ontsieren mag gerust vergeven worden, want er zit duidelijk nog lange tijd veel potentieel in deze muziek.

Meer over Praga Khan


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.