Romanus Weichlein is een van die vergeten vroeg-barokke componisten waarvan musicologen de laatste jaren manuscripten hebben ontdekt en laten uitgeven. Zijn religieuze muziek werd nog tamelijk vaak uitgevoerd tijdens zijn leven maar zijn stijl werd na zijn dood al snel als ouderwets ervaren en behalve in de archieven van enkele Oostenrijkse kloosters, verdween zijn naam dan ook al snel uit het geheugen. Ten onrechte, want deze nieuwe cd bewijst wat voor melodische en compositorische rijkdom er in zijn muziek te vinden is.

Het enige puur instrumentale werk is de 'Canon über das Post-Hörnl', zowel canon als passacaglia voor vier violen en continuo. Weichlein bouwt vanuit een meest eenvoudig begin zijn compositie op tot een uiterst virtuoos werkje dat getuigt van het hoge niveau van muzikaal meesterschap in de late zeventiende eeuw. De openingsmaten van het stukje lijken, met hun gefragmenteerde melodielijnen, eerder uit een twintigste-eeuwse bladzijde uit de muziekgeschiedenis te komen.

Opvallend aan deze cd is dat de vrouwenstemmen vervangen zijn door kinderstemmen, die met hun onschuldige karakter en vlakke timbre perfect passen in deze barokke muziek. Het sluit bovendien ook goed aan bij het uitgangspunt van deze historische uitvoeringspraktijk want tot in de negentiende eeuw was het vrouwen in veel plaatsen in het Oostenrijkse Rijk vrouwen verboden in religieuze plechtigheden te zingen. De St. Florianer Sängerknaben geven deze muziek bovendien heel kundig weer, met een uitzonderlijke aandacht voor frasering en detail.

Het grootste werk op de plaat is de Missa Rectorum Cordium, voor koor, drie stemmen bij de strijkers, drie trompetten en drie trombones (als symbool voor de heilige drievuldigheid). De delicate manier waarop Ars Antiqua Austria dit werk uitvoert is een plezier om te beluisteren want ze verraadt veel fijngevoeligheid zonder aan kracht te moeten inboeten. Trompetten zorgen in het 'Gloria' en het 'Credo' nog steeds voor een stevige ondertoon maar over het algemeen klinken polyfone koorgedeeltes heel fijntjes en doorzichtig. In instrumentale soli blijkt een aanstekelijk gevoel voor (een lichte) rubato die moeiteloos lyriek naar buiten brengt zonder de cadans van de melodie te doorbreken.

Wie op zoek is naar onbekende vroeg barokke muziek van grote kwaliteit en in een uitstekende uitvoering kan niet beter vallen dan deze opname: Weichlein schreef prachtige muziek en het ensemble Ars Antiqua Austria houdt haar hele uitvoering uiterst verzorgd en delicaat.

Meer over Romanus Weichlein


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.