Seu Jorge is een Braziliaanse acteur en muziekmaker, die bij ons vooral bekend is van zijn rol in en muziek voor de film 'Cidade de Deus'. In 1999 debuteerde hij met de salsaplaat 'Samba Esporte Fino', die in Brazilië tot plaat van het jaar werd uitgeroepen. Zes jaar later is er 'Cru' – Portugees voor "rauw" –, waarop de dansbare salsa van zijn eerste album vermengd wordt met singer-songwriterinvloeden en spaarzame elektronicatoetsen.
Opener 'Tive Razão' is een goed voorbeeld van die aanpak. Het nummer begint met een opgejaagd gitaarritme en enkele voorzichtige klanken die nog het meest op een theremin lijken. Jorges zwoele, trage stem biedt een mooi contrast met het snelle ritme van de salsagitaar, een contrast waarop ook 'Mania de Peitão' drijft. Maar vanaf het derde nummer is het over met de snelle salsa en komt de singer-songwriter in Jorge boven. De eerste pogingen zijn nog wat onzeker (zo klinkt de Gainsbourgcover 'Chatterton' door de overdreven stemcapriolen meer als een parodie), maar vanaf 'Fiore de la Città' zit het goed. Vanaf daar pakt Jorge het veel minimalistischer aan: behalve gitaar en drums zijn er op de tweede helft van de plaat nauwelijks andere instrumenten te horen (op een gesamplede trompet na die het hele album door voor een relativerende toets zorgt). Door die eenvoudige aanpak komt de sterke stem van Seu Jorge veel beter tot haar recht dan in het begin van het album, waar ze soms wat verzonk in een te drukke mix van instrumenten. Nummers als 'Una Mujer', waarin enkel een gitaar en heel subtiele thereminklanken voor de begeleiding zorgen, grijpen gemakkelijker naar de keel en dat is grotendeels aan de prachtige warme stem van Jorge te danken. De zanger toont ook dat hij zijn afkomst niet vergeten is: de afsluiter 'En Sou Favela' is een aanklacht tegen de wantoestanden in de Braziliaanse sloppenwijken, opnieuw gedreven door minimale drums en gitaargetokkel.
Ondanks de sambanummers in het begin is 'Cru' toch vooral een rustige, emotionele plaat geworden. De elektronische experimenten zorgen soms voor een overdaad aan klanken, maar wanneer ze spaarzaam gebruikt worden zijn ze een verrijking voor Jorges muziek. "Minder is meer" is hier zeker van toepassing: wanneer Jorge zijn instrumentarium beperkt tot het strikt noodzakelijke komt zijn sterkste wapen – zijn warme, krachtige stem – het best tot haar recht. 'Cru' is niet echt vernieuwend, maar de eenvoudige aanpak zorgt wel voor een mooie, eerlijke plaat.

Meer over Seu Jorge


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.