Het heeft helaas (te) lang moeten duren vooraleer de Vlaamse muziekscène, in tegenstelling tot zijn Noorderburen, heil zag in kwalitatieve r'n'b en urban. Niet dat er op commercieel vlak geen enkele poging is gewaagd om eigen hiphopproducten op de markt te zetten, maar verder dan een flauw afkooksel van 50 Cent of Usher is het (op een enkeling als Leki of enkele dialecte rappers na) nooit gekomen. Gelukkig lijkt daar langzaamaan verandering in de komen.

Dj Buzz en co zijn duidelijk niet aan hun proefstuk toe. Skeemz ontstond al in 2002, op aanvraag van De Nachten, maar kende aanvankelijk zo'n succes dat langzaam maar zeker aan een meer uitgewerkte formule werd gesleuteld. Het resultaat van meer dan vijf jaar ondergronds werk heeft een mooi plekje in de muziekwinkelrekken gekregen: 'Ain't You Heard?'

Een eerste luisterbeurt van deze plaat levert niets dan lof op. Skeemz maakt muziek zoals die in het stedelijke straatleven zou moeten klinken: hip, cool en met een gezapige, oppeppende flow. Het is verbazingwekkend dat het hier om een uitsluitend blanke groep gaat (gastrappers niet meegerekend). Funky keysamples, zwoele soulzanglijnen, uptempo beats en zelfs handenklap voorzien de cd van een groove om 'u' tegen te zeggen. Verder weet de band gevatte refreinen neer te zetten die door een sensuele latinstem gebracht worden (de verdienste van Lien De Greef). Zo bevat heel 'Ain't You Heard' een uiterst aanstekelijk muzikaal kader. De groep teert op een fijne balans van niet te weinig en niet te veel. Doorspekt met vele instrumentale partijen en samples bevat deze plaat toch een erg rustige en ontspannen sfeer. Mooiste voorbeeld hiervan is het tragere, sensuele 'All that You Got' waarin Lien haar vocale kunnen volledig ontplooit en dat aardig door strijkertjes wordt gestreeld. Een trage oldskoolbeat, jazzspel op gitaar, spoken word raps en een warm vibrerende zang zijn ingrediënten voor dit nummer van internationaal formaat. Dat het er al eens krachtiger aan toe gaat, bewijst het stevigere 'Ready', waarin een raggaritme en Ya Kid K (die heel zijn leven zal achtervolgd worden door de naam Technotronic) mekaar vinden. Toch weten DJ Buzz en kompanen telkens voldoende subtiliteiten in hun muziek te plaatsen: jazzy blazers, wervelende keys, verslavende basriffs, ... ze zijn allen present. Sta maar eens even stil bij 'Time to Shine', dat met zijn bigbeat samples en fijne backing vocals heerlijk 'vet' overkomt en op productietechnisch vlak vele Amerikaanse hiphopplaten een poepje laat ruiken. Ook 'Tonite', voorzien van een wonderlijke gitaarriff (een parodie op het Nightrider theme?), kan meteen naar de hoogste hitcharts geschoten worden. 'Sleepin Around' opent dan weer met een pracht van een beatbox, aanvankelijk uitsluitend gedragen door drum en de schitterende, snel afwisselende vocale scratchkunsten van Thor. Een erg strak ritmisch kader dat live door Isolde Lasoen (Daan) ingespeeld wordt vervolledigt de verslavende drive van deze plaat. Zo lijdt dit debuut wonderbaarlijk genoeg niet onder maar liefst veertien nummers. Dat heeft niet enkel te maken met sfeervolle songs, maar ook met een fijne afwisseling in stijlen, invloeden en gemoedstoestanden.

Skeemz zorgt verdienstelijk voor een geheel nieuw hoofdstuk in de Vlaamse scène en legt de lat meteen torenhoog. Laat het duidelijk zijn dat het absoluut taboe is om 'Ain't You Heard' een hiphopplaat te noemen.

Meer over Skeemz


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.