Het Britse Type label is al een tijdje hét label voor elektronica. Labelbaas John Twells houdt er van om buiten de lijntjes te kleuren zonder in het zuivere experiment te vervallen. Niet verwonderlijk dus dat Brad Rose dit unieke label uitkoos voor zijn eerste The North Sea-releases. Versta het niet verkeerd: Rose heeft al meer dan 100 releases achter zijn naam staan, maar 'Exquisite Idols' is zijn eerste volwaardige album in de gedaante van The North Sea. De naam van dit project is vrij verwarrend. Als Amerikaan heeft Rose bitter weinig met onze Noordzee te maken. De muziek die hij op 'Exquisite Idols' laat horen al evenmin. De songs roepen eerder de sfeer op van het Amerikaanse binnenland of de jungle ten tijde van de ontdekkingsreizigers.
Rose bouwt zijn tracks rond vreemde percussie, zijn eigen rauwe stem en een simpel gitaarspel, vaak bijgestaan door een accordeon. Het tien minuten durende 'We Conquered The Golden Age' is een perfecte staalkaart van het uitgebreide instrumentarium en de disoriëntatie die dit veroorzaakt. De accordeon introduceert met zijn lange, lage klanken een melancholische sfeer. Langzaam voegt Rose elementen toe. Een tokkelende gitaar en banjo geven de song iets opgewekts. Ratels en bizarre fluitinstrumenten dompelen de luisteraar in een dichtbegroeide, exotisch jungle onder. Rose's rauwe zang valt in en gaat mee in de monotonie van de accordeon. Het geheel klinkt opzwepend en kalmerend tegelijk. De drums, ratels en accordeon willen sneller gaan. De rauwe zang probeert angstvallig te temperen. Op het einde klinkt 'We Conquered The Golden Age' als een koortsaanval en zijn remedie tegelijk.
Tegenover deze haast mystieke track staat dan de aardse concreetheid van een country 'n westernsong als 'Take It From Me Brother Moses'. Het frisse gitaarspel van 'Guiwenneth Of The Green Grass' contrasteert met de donkere distortion van 'Cover Me With Knives'.
Door een immense variatie in sfeer en instrumenten brengt The North Sea de luisteraar binnen in een surreële wereld. Elke track bouwt subtiel aan een parcours, maar laat nadien de luisteraar volledig gedesoriënteerd achter. De tracks lijken afzonderlijke deeltjes -zelfs geen hoofdstukken- van een verhaal, in een willekeurige volgorde geplaatst. Daardoor zorgt 'Exquisite Idols' voor een bijna Lynchiaanse luisterervaring. Het overkoepelende verhaal blijft volledig onbekend.
Meer over The North Sea
Verder bij Kwadratuur
Interessante links