Al een kleine vijfentwintig jaar lang behoort het Britse ensemble 'The Sixteen' (weliswaar bestaand uit achttien zangers), geleid door Harry Christophers, tot de wereldtop in de koormuziek. Sinds vier jaar hebben ze een eigen opnamelabel, CORO, waarop zowel heruitgaves als nieuwe opnames verschijnen. Tot die nieuwe opnames behoort hun recente release van het Requiem van Tomás Luis de Victoria (1548-1611). Dit meesterwerk uit de Spaanse renaissance staat al lang op hun programma, maar ze hebben het pas nu durven opnemen. Een gerijpte opname vol finesse en subtiele details is het resultaat.

Tomás Luis de Victoria is een van de boegbeelden van de Spaanse laat-renaissance. Hij spendeerde een groot deel van zijn leven in Rome, het toenmalige centrum van de muziekwereld. Drie jaar voor zijn terugkeer naar Spanje (1586) had Victoria al een requiemmis geschreven. De dood van de zus van Filips II was voor hem een reden om er zich opnieuw aan te wagen. Elk van de delen van dit requiem begint met een korte eenstemmige Gregoriaanse melodie, gezongen door de hoge sopranen, en ontwikkelt zich nadien daaruit verder. De muziek haalt haar kracht in de eerste plaats uit haar zin voor melodie. Er wordt vaak een schijnbaar complex contrapuntisch kluwen opgezet, waarin Victoria -niettegenstaande zijn melodisch denken- vaak op zoek gaat naar snijdende dissonanten. Die gebruikt hij vooral wanneer hij de tekst meer expressie wil meegeven. De vertolking van 'The Sixteen' en Harry Christophers blinkt vooral uit in die passages vol complex contrapunt, waar de transparantie echter steeds bewaard wordt. Christophers eist duidelijk van zijn zangers een beperking van het vibrato, wat vaak mooi ijle effecten geeft, maar in de grootsere momenten soms wat doet verlangen naar een levendigere klank. Een schitterende zet is dat het hele Requiem subtiel wordt begeleid door een orgel en een voorloper van de fagot, de bajón. Dat geeft vooral in het lage register wat extra fond. Behalve het Requiem zingt 'The Sixteen' op deze cd drie gezangen voor Maria en drie delen uit het Hooglied. Daarvan ontroert vooral het lange zesstemmige 'Salve Regina' door de fijnzinnige aanpak van Christophers, die in het hele weefsel van melismatische melodieën nooit de zin voor richting verliest. Zowel hier als in de andere liederen vindt hij bovendien de ruimte om de meest delicate pianissimi uit zijn koor te halen.

'The Sixteen' en Harry Christophers voeren met deze cd een warm pleidooi voor deze minder bekende parels uit de renaissance. Elke zichzelf respecterende koorliefhebber zou een plaat als deze in huis moeten halen!

Meer over Tomás Luis de Victoria


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.