Adrian Thaws, beter bekend onder zijn bijnaam Tricky, zal wel nooit van het stigma als één van de founding fathers van de muziekstijl trip hop afraken. Ook al maakte hij maar heel even deel uit van Massive Attack (ten tijde van het debuutalbum 'Blue Lines') en was zijn eerste zeer succesvolle album 'Maxinquaye' veel meer dan louter trip hop, steeds wordt hij weer vastgepind op die ene muziekstijl, ondanks het zeer ruime en diverse klankenpallet waar hij steeds uit plukt en het feit dat zijn albums telkens weer net dat tikje anders zijn. Een andere constante in het werk van Tricky is zijn voortdurende zoektocht naar en samenwerking met verschillende gastzangers en zangeressen. Ook op het nieuwe werkstuk 'Knowle West Boy' is dit weer het geval, een hoop rollen zijn voor relatief onbekende stemmen weggelegd. Maar het is Lubna, ondertussen de ex-vriendin van Tricky, die de bovenhand voert en voornamelijk de tweede stem voor haar rekening neemt.

Opener 'Puppy Toy' is een door elektronica ondersteund popnummer waarin de overwegend gesproken tekst van Tricky vooral in het refrein vocale ondersteuning krijgt van Alex Mills, aan haar accent te horen duidelijk een zangeres uit het Verenigd Koninkrijk. Opvallend zijn verder de zeer prominent aanwezige viool en de pianosample die het nummer een bluestint meegeeft. Zowel op de volgende track 'Bacative' als op het verder op het album geplaatste 'Baligaga' voert een zekere Rodigan de vocale boventoon, het levert twee keer een naar reggae en dancehall neigend nummer op. Dit dankzij het zeer typische stemgebruik van deze man. Het dreigende en slome 'Joseph' is vervolgens genoemd naar de zanger-gitarist die de tweede stem en de gitaarpartijen op het nummer voor zijn rekening neemt, een straatmuzikant gezegend met een warme soulstem waarvan Tricky naar eigen zeggen alle gegevens ondertussen kwijtraakte. Zelfde verhaal op volgende track 'Veronika' en dus genoemd naar de zangeres die dit door elektrisch gestuurde en vervormde drums voortgedreven nummer inzong. Na het simpele en wat overbodige rocknummer 'C'mon Baby' volgt 'Council Estate': een kort en zeer eclectisch nummer dankzij het venijnig rockende karakter in combinatie met knetterende elektronica en drums. Gedurende 'Past Mistake' bezingen Tricky en Lubna langzaam de treurnis van hun stukgelopen relatie op een nummer dat muzikaal terugkeert naar het donkerste van de beginjaren van de trip hop. Het daaropvolgende 'Coalition' is hip hop met zwaar overstuurde bassen en – hoe kan het ook anders bij Tricky? – een duistere ondertoon. Zowel in deze track als in het daarop volgende 'Cross to Bear', een prachtig trage popsong met de stem van de IJslandse Hafdis, is echter ook weer een prominente rol voor de viool weggelegd. Na de zeer overbodige, want niets aan het origineel toevoegende, cover van Kylie Minogue's hit 'Slow' en het reeds eerder vernoemde 'Baligaga' kent het album nog een knap einde met het duo 'Far Away' en 'School Gates'. Waar het eerste een knappe popsong is welke probleemloos kan wedijveren met het beste van Goldfrapp en Roisin Murphy, is 'School Gates' een ingetogen en bluesachtige mijmering over het vijftienjarige meisje dat door Tricky in een ver verleden zwanger gemaakt werd.

Dat Tricky voor deze nieuwe plaat terugkeerde naar zijn roots (Bristol en meer bepaald de wijk Knowle West), heeft de man duidelijk goed gedaan. Voor een heel aantal teksten groef hij diep in zijn persoonlijke geschiedenis en ook muzikaal grijpt hij op een aantal tracks terug naar eerder werk. In combinatie met weer enkele nieuwe geslaagde experimenten maakt dit van 'Knowle West Boy' de beste plaat van Tricky in jaren. Maar na het ondermaatse 'Vulnerable' en zeer wisselvallige 'Blowback' was dat nu ook weer niet zo heel moeilijk.

Meer over Tricky


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.