Wie het allemaal wat volgt: het hippe XL recordings gooit zich momenteel met volle overgave op de alternatieve scene met namen als Radiohead, White Stripes, M.I.A., Sigur Rós, Beck en veel ander lekkers (ook met minder opzichtig niveau). Het begon echter allemaal iets anders, begin jaren '90, toen het label oprees uit de Britse underground acid house en ravescène. Dankzij ene Liam Howlett die met zijn productiemonster The Prodigy de dancewereld verpletterde met een schitterende mengelmoes van reggae en breakbeats en een stevige punkattitude, werd XL een label met werelduitstraling. Zo'n twee decennia na zijn geboorte, is daar plots de verzameling 'The First Chapters': een plaat die helemaal teruggrijpt naar die eerste dancereleases en white labels.
Om deze verzamelaar een beetje te kunnen plaatsen is het noodzakelijk terug te grijpen naar de jaren '90. Alle van de hier acht vertegenwoordigde artiesten - The Prodigy natuurlijk voorop - zijn immers gespecialiseerd in een soort van agressieve breakbeat- en ravemuziek (in die tijd gebundeld in het genre 'jungle') dat inmiddels wat archaïsch overkomt. Hoekige drum'n'bass-ritmes die knallen als zweepslagen en loodzware reggae-baslijnen zijn schering en inslag en proberen een hyperkinetische XTC-uitstraling te combineren met overtollig cannabisgebruik. Spreekt voor zich dat kwaliteit dan niet altijd van de bovenste plank hoeft te zijn. Een dikke generatie later en volkomen nuchter bekeken is 'The Bouncer' van ene Kicks Like a Mule tenenkrullend slecht. Een nog vrij originele break, een kinderlijk orgelthemaatje en een domme oneliner ("If your name's not Danny, you're not coming in") die elkaar afwisselen volstaan inmiddels gelukkig niet meer om een hit te maken. Ook het al evenmin bekende Liquid dat met goedkope hithouse synthesizertoontjes op- en neer huppelt in een weinig bijzonder 'Sweet Harmony' is niet meteen een hoogvlieger. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk leuke dingen op dit plaatje staan. SL2 mag drie keer scoren, ondermeer met hun superhit 'On a Ragga Trip': een heerlijke cocktail van rootsreggae, breakbeats en Afrikaanse zang- en percussie-ingrediënten. Ook Jonny L – die met de doorbraak van het dark drum'n'bassgenre nog vele potten zou breken – sluit hier mooi af met een diep en opgepompt 'The Ansaphone' (met een fijne sample van een wanhopige vrouw aan de telefoon). Toch is meer dan duidelijk waarom uiteindelijk enkel The Prodigy uit de hier aanwezigen de top behaalde. 'Charly' is voor de curiositeit hier opgenomen in een 'Alley Cat Mix' die de hippe, erg uitgekiende geluiden van het nummer des te meer in de verf zet en ook 'Everybody in the Place' is fijn door de mixmolen gehaald zonder zijn herkenbaar topkarakter te verliezen.
Deze XL-verzamelaar is een leuk stukje muziekgeschiedenis, niet meer of minder. Kwaliteit is inmiddels relatief en ook van de hippe dance-uitstraling van deze muziek blijft niet overdreven veel meer over. Mits enige nostalgie is 'The First Chapters' echter een leuke cd.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links