Vraag aan menig muzikant naar de grootste pianovirtuoos van de voorbije eeuw en de kans is bijzonder groot dat de naam Vladimir Horowitz meer dan eens zal vallen. Naast het klassieke repertoire maakte Horowitz, geboren in Kiev in 1903, ook grote naam met diverse hoogstaande, complexe arrangementen die hij aan het einde van zijn recitals geregeld als bisnummer speelde. Living Era brengt er een selectie van, opgenomen tussen 1942 en 1951.

Uiteraard betreft het hier allemaal mono-opnames, die soms een wat verdoft beeld van de pianoklank geven, wat meteen het enige minpunt van deze cd is. Wie aandachtig hoort zal echter een meeslepende cd ontdekken en van de ene verbazing in de andere vallen. Of het nu gaat om de vurige en soms bijna dreigende Carmenvariaties, die Horowitz schreef in 1926, om de extatische variaties op Mendelssohns Bruiloftsmars of om zijn versie van Philip Sousa's 'Stars and Stripes for ever' (een werk dat tegenwoordig als voetbalhymne misbruikt wordt): Horowitz' technisch meesterschap is indrukwekkend en dwingt respect af door de parelende eenvoud ervan.

Deze cd is echter meer dan een zuivere opeenvolging van pianistieke circusnummers. Zelden klinkt de langzame, intense opening van Liszt's 'Funérailles' zo donker, zelden kunnen melodieën zo zingen als in de bewerking van Moessorgski's lied 'On the River', zelden zijn in één instrument zo'n diverse kleuren te horen. Ideaal voorbeeld daarvan zijn de 'Pictures at an Exhibition', waar elk van de twaalf delen een andere wereld lijkt op te roepen. Dat gaat van grommende dwergen over passionele lyrische volksliederen tot het adembenemende slotdeel dat de reusachtige toegangspoort tot Kiev schildert en waar meerdere van de thema's uit de suite met elkaar gecombineerd worden.

Een van de grote sterktes van deze cd is dat de muziek nooit ten dienste van de virtuositeit staat. Horowitz gebruikt zijn virtuositeit eerder om de muzikale spanningsboog nóg groter te maken, zoals bijvoorbeeld in de indrukwekkende 'Rákóczy March' van Liszt. Al van bij het tamelijk rustige begin laat Horowitz onderhuids voelen dat er meer gaat gebeuren en bouwt hij langzaam op tot de grootse uitbarsting aan het slot, waar de Hongaarse troepen uit de mars bijna lijfelijk aanwezig zijn.

Fans van Horowitz mogen en zullen dit zeker niet aan zich voorbij laten gaan. Voor de anderen is het ongetwijfeld ook de moeite, al moet er natuurlijk rekening gehouden worden met de ietwat oude klank van de opnames, al zijn ze aanvaardbaar geremasterd.

Meer over V/C


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.