Wawadadakwa brengt een derde full-cd uit na het gesmaakte debuut 'Voor Mama' en de live-plaat 'ABCD'. Het nieuwe geesteskind van de Wawa's heet W.A.F. wat staat voor "White Afro Funk". Op deze plaat klinken echter ook nog andere invloeden luid door. De groep creëert een fris feestend geluid dat zich ophoudt tussen Oosterse/Turkse pop, rumba en afrobeat.

De zomerse radiosingle 'Donde' is een kitscherig Caraïbisch nummertje. Het is opgenomen met de 20-koppige batucadaband Lokomotiv. De percussionisten van Lokomotiv trappen het nummer af met veelbelovende samba. Dan valt het lied een beetje in elkaar tot een flauwe opeenstapeling van exotische clichés op marimba en gitaar. De percussiebreak is zo zacht opgenomen dat alle dynamiek eruit is geperst. Wanneer de groepen na de break in een zoveelste tekstuele en melodische herhaling vallen, komt de irritatie snel om de hoek kijken. '1200 Euro' heeft meer ballen aan zijn lijf. De Wawa's vliegen er meteen in met een diepe, vettige bassynth en opzwepende percussie. Dan valt de viool in met een Turks melodietje. Dit wordt versterkt door een wahwah-piano die unisono meespeelt. Een stevige drumbeat en een rollende, dreunende bas geven de groove staalhard aan. Een tweede melodie wordt ingezet door de synthpiano. De tegentijd van de drum wordt soms nog extra benadrukt door een accent op de piano. Saxen en andere blazers kleuren de achtergrond op met enkele snel trillende noten. Na dit Oosters intermezzo gaat de groep weer naar het zwarte continent met 'Fiat Lux'. Een vrolijk pingelende gitaar, brommende blaaspartijen en Afrikaanse zang maken het mooie weer. De groep bouwt het nummer op naar een climax waar gitarist Simon Pleysier van jetje geeft met een jankende bluesy solo op een bed van een bruisende, harde blazerlijn. De titel van het cultnummer in spe 'Hete Hettie' geeft meteen aan dat het Wawadadakwa nog steeds te doen is om grappen en grollen en een feestatmosfeer. Het is niet meteen een muzikaal hoogstaand nummer en ook tekstueel is er geen nieuwe Fela Kuti opgestaan: "Hete Hettie, gij lacht altijd wanneer kik binnenkom" en "Hete Hettie, waar blijft mijn spaghetti. Het lied is een ode aan een toogmadam van café 'Het Oerwoud' in Antwerpen. Het nummer is gebaseerd op een simpel twee-akkoordenschema van gitaar en bas, terwijl de blazers af en toe met korte staccatonootjes een accent geven. Ondanks de eenvoud, swingt het nummer natuurlijk de pan uit. 'Sarajevo' bouwt op een Balkanmelodie die body krijgt door een slome housy beat, technopianogetwinkel en diepe synthbastonen. Een lyrische doch zagerige trombonesolo lijkt zo weggelopen uit een klaagzang en smukt het nummer op.

Ook al is 'W.A.F.' een degelijke cd, de nummers rekenen teveel op dezelfde melodiëen en sfeer. Met een evenwichtige afwisseling tussen Oost, Zuid en Middenwest vinden de Wawa's een frisse feestmengeling vol aanstekelijke ritmes en dansende melodietjes die echter niet altijd even origineel en boeiend zijn. Wawadadakwa belooft met deze plaat weer een van de warme smaakmakers van menig optreden te worden. Humor en een mix van feestmuziek van over de hele wereld beloven een stomende set, maar deze wordt niet helemaal probleemloos overgezet op plaat.

Meer over Wawadadakwa


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.