Van 17 tot en met 19 november heeft in Gent de tweede editie van Jazz & Sounds plaats: minder omvangrijk dan in 2010, maar toch met enkele niet te missen concerten.

In maart 2010 maakte de Belgische muziekwereld kennis met Jazz & Sounds, een nieuw jazzfestival dat een samenwerking was tussen enkele vooraanstaande Gentse culturele instellingen en het festival Gent Jazz. De editie van 2011 oogt minder ambitieus en uitgebreid. Het jazz-luik heeft het zowat helemaal overgenomen van het ruimer georiënteerde sounds-deel: er is geen hedendaags klassiek, installatie- of mediakunst meer. Bovendien wordt het programma geconcentreerd op drie locaties en evenveel avonden, waarbij elke festivaldag een eigen profiel krijgt.

Zompig

De meest tot de verbeelding sprekende line-up is ongetwijfeld die van de openingsdag in Vooruit. Het thema lijkt hier wel dat van de terugkeer. De meest opmerkelijke is ongetwijfeld die van Henry Threadgills Zooid, de band die drie jaar geleden een verbluffend concert speelde in de Theaterzaal. Het concert tijdens Jazz & Sounds mag dan ook met rood gemarkeerd worden in de agenda van elke jazzliefhebber. Al was het maar omdat saxofonist en fluitist Henry Threadgill – een veteraan van de AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians) – een van de meest eigenzinnige en persoonlijke muzikanten van de hedendaagse jazz is.

Henry Threadgill
Henry Threadgill
Hij stoort zich nooit aan geplogenheden, wat mag of zou moeten. Zijn omgang met melodie, harmonie en ritme is tegendraads en meteen herkenbaar, net als de samenstelling van zijn groepen. In andere bands als Very Very Circus en Make a Move werkte hij met cello, hoorn, gitaren of marimba. Nu wordt in Zooid het mooie weer gemaakt door gitarist Liberty Ellman en trombone- en tubaspeler Jose Davila, aangevuld met basgitaar, drums en de meester zelf. Op de laatst verschenen opname ‘This Brings Us to’ resulteert dit als vanouds in een zompig, moerassig geluid, waarin de muzikanten en de luisteraars tot hun enkels wegzakken.

Ook terug van weggeweest is Japanse pianist Satoko Fujii die net als in 2009 Vooruit bezoekt met haar Ma-Do kwartet. Fujii is een muzikante die graag met uiteenlopende formaties werkt: van bescheiden duo’s tot haar eigen bigbands. Ze stampte er twee uit de grond: een in Tokio en een in New York, waarin kleppers als Tony Malaby, Ellery Eskelin en Steven Bernstein te horen zijn.

Voor Ma-Do trommelt ze haar echtgenoot en trompettist Natsuki Tamura, bassist Norikatsu Koreyasu en drummer Akira Horikoshi op.  Vorig jaar verscheen ‘Desert Ship’, de derde cd van deze formatie, waarin Fujii zelf er geregeld stevig in vliegt. Ze voelt zich dan ook net zo goed thuis in vrije klankerupties als in hoekige composities.

Baardmuziek

Esa Pietila
Esa Pietila
Tijdens de vorige editie van Jazz & Sounds kon het publiek kennis maken met de saxofonist Colin Stetson die een soloconcert speelde. Dit jaar is het de beurt aan de Finse saxofonist  Esa Pietila om eenzaam op het podium te staan. Daarmee houdt de vergelijking tussen de twee echter op, want in tegenstelling tot Stetson denk Pietila eerder lineair: meer melodisch, zuiver muzikaal en minder in effecten. Zijn benadering sluit dan ook meer aan bij pakweg de cellosuites van Bach. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat hij tijdens soloconcerten de muziek van deze componist al eens als uitgangspunt durft nemen.

Voor de rest van de openingsavond mag het wat meer ontspannen klinken. In het kader van Europalia Brazilië treedt het Hermeto Pascoal Sextet op. Pascoal was te horen op Miles Davis’ ‘Live –Evil’ en speelde verder samen met Airto Moreira (Weather Report) en Flora Purim (Return to Forever). Zijn muziek is doordrenkt van jazz en Braziliaanse muziek, waarbij Pascoal te horen is op verschillende instrumenten, maar even goed op speelgoed, een, theepot of zijn eigen baard. Wie dit optreden mist in Gent krijgt op 18/11 een herkansing in Flagey.

De afsluiter van de openingsdag van Jazz & Sounds is Electric Barbarian, de band van de Nederlandse bassist Floris Vermeulen. Vermeulen past de bezetting van zijn groep aan in functie van het project en voor ‘The Ghost of Langston Hughes’ rond het werk van de gelijknamige Amerikaanse schrijver, werkt hij samen met onder andere Bart Maris, DJ Grazzhoppa, DJ Kipsky en een strijkkwartet met cellist Lode vercampt en altvioliste Mary Oliver (ICP Orkest).

Laboratorium

Christian Mendoza
Christian Mendoza
Voor de tweede dag verhuist het festival naar het conservatorium: een haast symbolische keuze, want 18 november staat in het teken van de jonge muzikanten. Jazz & Sounds ontvangt dan de derde editie van het Jazz Plays Europe Laboratory. Een groep muzikanten uit België, Polen, Nederland, Duitsland, Luxemburg en Slowakije werken gedurende vier dagen aan een repertoire waarmee ze dan door de deelnemende landen touren. Dit jaar is België vertegenwoordigd met pianist Christian Mendoza. Hij krijgt het gezelschap van zes collega’s waaronder de Duitse trompettist John-Dennis Renken en de Nederlandse gitarist Jasper Stadhouders.

Net als op de openingsdag is ook de tweede festivaldag een samenwerking met Europalia Brazilië te horen. Componist, pianist en gitarist Egberto Gismonti komt naar België met het Orquestra Corações Futiristas, een groep van meer dan twintig jonge muzikanten die Braziliaanse composities zullen uitvoeren. Dit project is op 21 en 22 november ook te zien in respectievelijk De Roma en het CC Hasselt. 

Opdrachten

Lisa Cay Miller
Lisa Cay Miller
Op de laatste dag rolt Jazz & Sounds de loper uit voor de Amerikaanse Lisa Cay Miller. Deze pianiste en componiste van wie het werk balanceert tussen jazz (ze studeerde bij Kenny Barron en Joanne Brackeen), vrije improvisatie en hedendaagse gecomponeerde muziek, zal met drie verschillende projecten te horen zijn. Aftrappen doet ze solo, met haar ‘Lessing Stories’: stukken voor prepared piano, gebaseerd op verhalen van de Britse schrijfster Doris Lessing. Later vormt ze een duo met celliste, violiste en elektronicamuzikante Audrey Chen. Chen duikt ook op tijdens het slotconcert waarvoor Miller op vraag van De Bijloke het werk ‘Water Games’ schreef en zal uitvoeren met een kwartet dat vervolledigd wordt door de Belgische in Amerika wonende rietblazer Joachim Badenhorst en de Franse meestergitarist Jean-Yves Evrard.

Nog meer nieuw geluid van speciaal op vraag van De Bijloke geschreven muziek is er vlak voor Millers ‘Water Games’ met een nieuw stuk van saxofonist Robin Verheyen, net als Badenhorst Belgische Amerikaan. Hem werd een “klassieke” compositie gevraagd en Verheyen opteerde voor een bezetting van sax, piano (Aki Rissanen), strijkkwartet (Kryptos Kwartet) en zang. Voor deze laatste rol wordt de oorspronkelijk aangekondigde sopraan Claron McFadden vervangen door de jonge Katrien Baerts. De creatie van dit werk zal plaats hebben na een duo-optreden van Verheyen en Aki Rissanen.

Meer over Jazz & Sounds 2011


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.