Op 5 oktober passeren in De Kreun twee artiesten die hoog in de favorietenlijst scoren van het eersterangs muziekblad The Wire: de Brooklynse muzikant Oneohtrix Point Never en het Californische duo Barn Owl. Beide zijn heer en meester in het maken van indrukwekkende klanklandschappen, zij het op een heel verschillende manier. Beslist een uitgelezen kans om deze hoog gewaardeerde exportproducten van de VS live aan het werk te zien.

Daniel Lopatin met zijn soloproject Oneohtrix Point Never (OPN) is de grote naam van deze affiche. Zijn eerste werken dateren van 2007, maar hij werd pas echt ontdekt met zijn album ‘Rifts’ in 2009. Sindsdien gaat het almaar in stijgende lijn. Hij bracht albums uit bij toonaangevende platenmaatschappijen als als Editions Mego (label van Peter Rehberg, die een uitstekende neus heeft voor nieuwigheden) en tekende recentelijk bij het grote (elektronica)label Warp. Dat brengt op 30 september OPNs achtste studioalbum ‘R Plus Seven’ uit. Hierop lijkt Lopatin zich weg te willen manoeuvreren van het puur fragmentarische en experimentele parcours van zijn eerste releases door meer belang te hechten aan conventionele songstructuren.

Daniel Lopatin (Oneohtrix Point Never)
Daniel Lopatin (Oneohtrix Point Never)
Getuige van zijn geslaagde fragmentarische kunsten is zijn vorige album ‘Replica’. Op die plaat baseert Lopatin zich op lo-fi geluiden van oude televisieadvertenties die hij verknipt en in een broeierige collage giet. Met deze oude, analoge vondsten zorgt OPN voor een herkenbaar nostalgisch tintje in zijn muziek. Wie nog een stapje dieper en extremer in dit genre gaat, komt uiteindelijk uit bij de muziekstijl vaporwave en kan zich te goed doen aan de cassette ‘Ecco Jams’ die Lopatin onder pseudoniem Chuck Person uitbracht. Deze tape is een ongelikte aaneenschakeling van verschillende loops (dikwijls vertraagd) van bekende jaren ’80 en ’90 riedeltjes. Later verscheen deze release op vinyl, dan wel vertaald in locked grooves (groeven die in plaats van spiraalvormig, cirkelvormig zijn) waar de luisteraar uren lang kon doorluisteren naar eenzelfde sample. Een mens zou voor minder in trance geraken.

Of Daniel Lopatin het in De Kreun zo ver zal drijven valt (gelukkig) te betwijfelen. Het componeren is namelijk een belangrijk onderdeel in zijn project Oneohtrix Point Never. Zijn nieuwste werk ‘R Plus Seven’ klinkt behoorlijk gevarieerd: van ritmische stukken met raggende beats of repetitieve melodieën tot absurde, wereldse collages die tot de verbeelding spreken. Er zijn zoveel impulsen waar te nemen dat het haast onmogelijk is om in te schatten welke weg Lopatin juist zal bewandelen tijdens dit live-gebeuren. Zijn waaier aan mogelijkheden is in ieder geval groot genoeg om de ideeënstromen van zijn luisteraars aan te porren.

Jon Porras & Evan Caminiti (Barn Owl)
Jon Porras & Evan Caminiti (Barn Owl)
Het kan echter ook eenduidiger. Zo bewijst Barn Owl (letterlijk: kerkuil) al jaar na jaar dat er geen sleet komt op hun duistere formule. De muziek van het duo Jon Porras en Evan Caminiti situeert zich ergens op een grensgebied waar ambient drone, doom metal en postrock elkaar kruisen. Hun broeierige geluidsmassa’s nemen een duik richting donkere dieptes en houden daar elkeen gekluisterd met hun traag dolende klanken vol textuur en kleur. Op hun vorige albums (waaronder het fantastische ‘Ancestral Star’) hielden ze meestal vast aan de gitaar als basisinstrument. Dat duwde hen overwegend richting de postrock, mede dankzij de nodige feedback geluiden, drones en melodieën die gelijkenissen vertonen met de lijnen van groepen als Goodspeed You! Black Emperor.

Daar lijkt het duo in haar nieuwste album ‘V’ wat van op terug te komen. Naast de gitaarexploraties gaat het duo ook de confrontatie aan met de nodige elektronica-apparatuur en synthesizers. Dit geeft het tweetal de ultieme vrijheid om hun lagen aan geluid beter te bewerken tot een stuwende massa’s.

De volle 17 minuten van ‘The Opulent Decline’ - een nummer van hun nieuwe cd - leggen de verwachtingen naar dit concert alvast hoog. In deze halve improvisatieset laten de twee artiesten hun klankstructuren steeds verder evolueren langs veranderende atmosferen en texturen tot de luisteraar helemaal gevangenzit in de mazen van het net.

Meer over Oneohtrix Point Never & Barn Owl


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.