Als slotconcert in de abonnementreeks ‘Piano’, krijgt de Gentse Handelsbeurs pianist Stephen Kovacevich op bezoek. Na recitals van Llyr Williams, Severin von Eckardstein en Alain Planès (in het gezelschap van zijn protegee Matan Porat), eindigt het huidig seizoen met een stevig slotakkoord. De Amerikaan brengt Bach, Beethoven en Schumann mee, in wat een poëtische avond zou kunnen worden van het hoogste muzikale niveau.

Men hoort het niet vaak, maar blijkbaar bestaat het wel: muzikanten die vroeg of laat te maken krijgen met plankenkoorts. Stephen Kovacevich gaf zijn eerste concert op zijn elfde en na een glorierijke carrière van zestig jaar verbrak de pianist onlangs nog zijn jarenlange staat van dienst bij EMI. Onder dat label verscheen recent een prachtige box met de opnames van celliste Jacqueline du Pré, die Kovacevich een tijdje als vaste begeleidingspartner had. Daarnaast is de Amerikaanse pianist ook actief als dirigent, al dan niet vanaf zijn klavier. Een mijlpaal in zijn oeuvre zijn de duetten die hij opnam met Martha Argerich, van wie hij enkele jaren de derde echtgenoot was. Tegenwoordig is het stil geworden rond Kovacevich, die sedert 2006 vooral met heruitgaves in de cd-rekken terecht kwam.

Stephen Kovacevich (foto: David Thompson, EMI Classics)
Stephen Kovacevich (foto: David Thompson, EMI Classics)
In de Handelsbeurs brengt Kovacevich in de eerste plaats muziek ten gehore die al jaren lang tot zijn basisprogramma behoort, maar die hij onlangs nog (her)opnam bij zijn debuut voor Onyx. Na veertig jaar besloot Kovacevich om de befaamde 'Diabelli Variaties' van Ludwig van Beethoven nogmaals op te nemen, wellicht uit een lichte ontevredenheid tegenover zijn 1969-opname bij Philips. Daarop klinkt Kovacevich technisch weergaloos, maar tegenwoordig zoekt de pianist veel meer naar innerlijke diepte. Uit de opname blijkt dat de Amerikaan zich grondig heeft verdiept in de partituur, op zoek naar nieuwe klemtonen en dieptes. De technische perfectie is gebleven, maar staat nu ten dienste van een breder scala aan interpretatieve keuzes. Kovacevich voegt kleur, karakter en dynamische variëteit toe, die zijn nieuwe interpretatie alles bij elkaar een pak interessanter maakt dan zijn vorige. Hij voegt naar hartelust (de)crescendi en pedaal toe, in wat een risicovolle, maar bijzonder gelaagde interpretatie van Beethovens schitterende pianopartituur geworden is. Tegelijk legt Kovacevich introverter accenten en laat hij bepaalde deeltjes subtiel in elkaar over lopen, met als bedoeling de samenhang van het werk te bevorderen. In zijn totaliteit werd de cd bij Onyx een nieuwe standaard, die naast de 'Diabelli Variaties' van Murray Perahia (voor Sony) mag staan.

Als toemaatje had Kovacevich op zijn jongste cd de vierde partita van Johann Sebastian Bach ingesloten. In dat werk hanteert Kovacevich zijn romantische zwaarte op een nogal onbehouwen manier, waardoor de luisteraar opgezadeld werd met een eerder onbehaaglijk gevoel. Desondanks hervond Kovacevich gaandeweg een mildere, meer onthechte vorm van spelen, die Bach oprecht eer aandeed. Ook hierin had Kovacevich, die zich doorheen zijn omvangrijke discografie eigenlijk nooit geprofileerd heeft als een Bach-interpreet, interessante toetsen aangebracht, gaande van jazzy accenten tot vrijere ritmes en zweverige lyriek. Alles bij elkaar is het dus uitkijken naar wat Kovacevich in de Handelsbeurs van het werk zal maken. Spannend zal zijn uitvoering in ieder geval zijn.

Tot slot brengt de Amerikaan ook de 'Kinderszenen opus 15' van Robert Schumann. Met die componist liet Kovacevich zich reeds vroeg in zijn carrière opmerken, via het pianoconcerto onder leiding van Sir Colin Davis. In Engeland geldt deze uitvoering nog steeds als de opnamestandaard, wat veelbelovend is voor de 'Kinderszenen'. Die vereisen echter een veel introverter scala aan pianistieke mogelijkheden, waarvan niet helemaal zeker is of Kovacevich die ook bezit. Want voor een pianist die zich vooral met Ravel, Bartok, Prokofiev en Beethoven heeft beziggehouden de voorbije veertig jaar, zal moeten blijken of ook de meer intimistische muziek aan hem besteed is.

Met een gevarieerd programma, waarvan met zekerheid kan gezegd worden dat de interpretatie van de 'Diabelli Variaties' een hoogtepunt in het huidige concertseizoen zal vormen, zakt een gevestigde waarde af naar Gent, met muziek die reeds generaties lang tot de verbeelding spreekt. Een buitenkansje om niet te laten liggen!

Meer over Stephen Kovacevich - Handelsbeurs, Gent


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.