Met een programma dat fabelachtig genoeg integraal aan de vaak moeilijk bevonden muziek van Béla Bartók werd gewijd, mocht Levente Kende in de Handelsbeurs na de jaarwisseling de aftrap geven voor de laatste concerten in de abonnementreeks piano. Met Nelson Freire en Jean-Efflam Bavouzet krijgt de intieme Gentse concertzaal binnenkort nog twee pianogrootheden over de vloer. Steven Osborne, eveneens een muzikant met een indrukwekkend aantal lofbetuigingen op zijn palmares, vervolledigt dat indrukwekkende rijtje met een concert op woensdag 27 februari.

De Britse pers is niets minder dan gek op hem. Op Steven Osborne nu de complete pianomuziek van Ravel onder handen neemt, samen met die andere Britse sterpianist Paul Lewis achter het klavier kruipt voor duetten van Schubert, Britten begeleidt of Mussorgsky en Prokofiev combineert (zoals op zijn laatste opname voor Hyperion): het regent superlatieven en The Times, The Guardian, The Daily Telegraph en The Sunday Times halen eventueel zelfs hun vijfde ster speciaal voor hem van stal. Dat ook de vakpers niet genoeg kan krijgen van Osborne, betekent dat er meer aan de hand is dan alleen Brits chauvinisme.

Steven Osborne (foto: Ben Ealovega)
Steven Osborne (foto: Ben Ealovega)
De man heeft zich weliswaar gedeeltelijk opgesteld als beschermeling van minder frequent uitgevoerd repertoire van eigen bodem, maar zijn eruditie bewees hij de laatste jaren ook in Frans en Russisch repertoire. Voor de Handelsbeurs prepareerde Osborne een Duits programma, dat focust op de latere werken van Beethoven en Schubert. De link is dat de geijkte muzikale structuur, zoals die in het classicisme op een voetstuk werd geplaatst, niet langer lijkt te volstaan: de muzikale scheppende geest kan in een geordend muzikaal kader niet langer alles kwijt wat er onderhuids leeft. De kunstenaar neemt dus niet langer vrede met het beperkte spectrum en zoekt verder: het schouwtoneel verplaatst zich van het theatraal-imaginaire naar de kern van de mens, de existentiële pijnen binnenin. Beethoven verlegt dit speelveld quasi radicaal in zijn laatste pianosonate, opus 111. Het bestaat uit slechts twee delen, alsof de wereld uiteen komt te vallen in twee totaal tegengestelde polariteiten. Opmerkelijk is dat deze sonate Thomas Mann inspireerde tot enkele van de mooiste bladzijden uit de Westerse literatuurgeschiedenis: wanneer dit werk in 'Doktor Faustus' ter sprake komt, lijkt de wereld even op te houden met draaien. In Beethovens voetsporen waagt ook Schubert in zijn latere werk de sprong naar een merkwaardig bevrijd idioom, bijvoorbeeld in de pianosonate D894. Men hoort hier eigenlijk componisten een eigen antwoord formuleren ten aanzien van een traditie: hun werk ligt niet meer zomaar "in het verlengde van", maar onttrekt zich als het ware aan het tijdelijke in een poging het tijdloos-universele te verklanken.

Het feit dat beide sonates nog altijd worden opgevoerd, betekent inderdaad dat mensen nog immer sensitief zijn voor de affecten die zowel Beethoven als Schubert in een geësthetiseerd kader wilden aanbieden. Interessant is dat Osborne ook meer compacte stukken meebrengt naar Gent: zijn Beethovens bagatellen opus 119 niet bij uitstek een nietig verklaring van de grote muzikale vorm, die gefaald heeft om het grote gevoel te herbergen? Hetzelfde geldt mogelijks voor Schuberts prachtige impromptu's, waarvan de kiem eerder motivisch muzikaal materiaal dan structureel ideeëngoed lijkt. Hoe verlichtend dit alles echter op papier lijkt: elk beeldend kunstenaar weet dat het theoretisch onmogelijk is een lijn te tekenen buiten een vlak. Kortom is er altijd structuur, en precies dat is wat Steven Osborne, iemand die zeer nauwgezet studeert en niet als de eerste de beste pianist met een goede intuïtie moet worden afgedaan, waarschijnlijk tot een geschikte interpreet maakt om vier uiteenlopende en tegelijk ideëel voor een stuk gelijkmatige werken uit te voeren. Een concert dat in het gezellige dimlicht van de Handelsbeurs wel tot een exalterend resultaat moet leiden...

Meer over Steven Osborne – Handelsbeurs, Gent


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.