Hoe kleintjes toch maar weer groot kunnen worden. In 1997 besluit een groot muziekminnaar en eigenaar van een tweedehands platenwinkel in Delft een eigen label op te richten. Het feit dat indrukwekkende psychedelische folk-ambientprojecten als The Use of Ashes niet aan een contract geraken, choqueert Charles Beterams en doet hem besluiten zelf een ondergrondse platenfirma op te richten. De eerste release op Tonefloat was dan ook een single van deze cultband die uit Mekanik Kommando voortvloeide. De rest is geschiedenis.

In het gezegende 2011 mag zomaar eventjes de honderdste release van deze inmiddels wereldwijd befaamde firma het licht zien - een unieke gelegenheidsplaat van bevriende huisartiesten als Steven Wilson (Porcupine Tree) en Dirk Serries (Fear Falls Burning e.a.). Het oeuvre van het label is er inmiddels eentje om u tegen te zeggen. Met een belangrijke klemtoon op zowel muzikale als vormelijke kwaliteit blijken platen van Tonefloat niet enkel erg gegeerd, maar soms zelfs dure tweedehandse collectoritems geworden.

Reden genoeg dus voor Charles en co om een stevig feestje te geven. Op 27 februari wordt een labelfestival gegeven in de vernieuwde Paradox in Tilburg. Het verjaardagscadeau: een mooi gebonden boek dat terugblikt op deze honderd releases, verrijkt met de gelegenheidsplaat op twee 10inch singles, wordt deze avond ook voorgesteld. Nu ja, ‘avond’? Vanaf 15u al zwaaien de deuren in Tilburg open. Zes projecten die in 2011 nieuw werk zullen uitgeven, gaan niet te missen, grotendeels exclusieve concerten ten beste geven.

Ron Geesin, bekend van zijn samenwerking met Roger Waters (Pink Floyd) op doorbraakalbum ‘Atom Heart Mother’ en zijn soundtrack voor ‘The Body’, opent met experimentele klankpoëzie uit zijn te verwachten album ‘Roncycle1: Journey of a Melody’, dat twee decennia studiostilte zal doorbreken. De indrukwekkende geluidssculpturen van deze Britse componist vertrekken van een neoklassieke, dramatische grondtoon en worden subtiel elektronisch bewerkt, rekening houdend met factoren als atmosfeer en toeval. Klank, omgeving en beeld vloeien telkens op een unieke manier samen.

Achter March schuilt Maarten Scherrenburg, voor elektronicafreaks mogelijk gekend van projecten als Mercy Giants of The Use of Ashes. Dit allereerste optreden is de voorbode van zijn nieuwe eenmansproject, eentje waarin akoestisch / elektronisch minimalisme verweven wordt met intieme singer/songwriterpareltjes en een snuifje jazzinvloeden.

March
March

Gitaargedreven muziek en indrukwekkend opklimmende sfeerdrones komen van The Sleep of Reason: een gloednieuw project dat Jon Attwood (Yellow6) en Dirk Serries bindt. Beiden hebben inmiddels een monsterlijk oeuvre ontwikkeld als smeden van diepe, organische en languit glijdende elektronische snaarsculpturen. De twee heren leerden elkaar vorig jaar goed kennen in de tournee van Dirks Microphonics-project waar Yellow6 het voorprogramma verzorgde, zodat reeds oudere plannen voor een nieuw samenwerkingsverband niet onaangeroerd konden blijven. In 2011 zal The Sleep of Reason dan ook zomaar eventjes een muzikaal drieluik van gelimiteerde vinyls op Tonefloat uitgeven. En als extra exclusiefje: de kans dat dit duo met zijn desolate, minimale en introverte gitaarmuziek veel podia zal aandoen, is erg gering.

Sand Snowman gooit het over een geheel andere boeg. De vorige release van de zonderlinge muzikant uit Londen vermengde folk en psychedelica met een donker benevelde, zelfs wat betoverende inslag. Prachtige melodieën en de lieflijke vrouwenzang van vocaliste Moonswift (die mee naar Tilburg afzakt) vermengen zich met eigenaardige geluiden sferen en stukken fluit-, mandoline- of sitarspel. Sand Snowman staat voor moeilijk definieerbare, maar ontegensprekelijk indrukwekkende muziek.

Astralasia zorgt ongetwijfeld voor de meest dansbare show van het TF100 festival. Het inmiddels meer dan twee decennia oude Britse ambient-dubgezelschap dat mee aan de wieg stond van een stroming als goatrance. Vorig jaar werden Tonefloat en dit neohippiegezelschap voor het eerst muzikale partners dankzij ‘A Coloured in Dream’, een plaat waarop werd teruggeblikt naar de psychedelische spacerock van voorganger Magic Mushroom Band. Astralasia komt speciaal voor deze avond over de grote plas voor een exclusieve live/dj-set waarin klank en beeld tot hogere sferen zullen neigen.

Oerproject The Use of Ashes mocht natuurlijk niet ontbreken. Na een stevige siësta staat het drietal immers terug op scherp met haar ‘White Nights’ trilogie waarvan in 2011 het derde deel zal verschijnen. De exclusieve vooruitblik zal ook nu het weird-folkvirus verspreiden in een haast spirituele, verheven context waarbij zowel psychedelische analoge synthesizer als de nogal duistere stem van Peter Van Vliet smaakmakers zijn.

Dat TF100 een indrukwekkende belevenis zal zijn, leidt geen twijfel. Wie even in het werk van dit label graaft, weet meteen wat hij mag verwachten: hoogstaande muzikale kwaliteit en dromerigheid. De internationale line up waarvan zelfs de volgorde nog geheim is, liegt er in elk geval niet om: dit is een uitermate lekker verjaardagstaartje voor de undergroundliefhebber.

Meer over TF100 Festival


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.