Na een aantal knappe EPs en een rijk gevuld album waarin de Amerikaan Rob Lioy zijn mogelijkheden bundelde, presenteerde hij enkele maanden geleden een nieuw album ‘Void[ ]’. Hiervoor inspireerde hij zich op de geschiedenis en de toekomst van het hacken in computersystemen. De muziek van Access To Arasaka wordt op het internet doorgaans met die van Gridlock vergeleken. Dat is grotendeels terecht omdat beide artiesten niet vies zijn van industriële ritmes: ruwe en versplinterde energie met veel kraakgeluiden. Access To Arasaka wil daarentegen nog meer de luisteraar omringen met zijn muziek. In tegenstelling tot Gridlock, houdt hij nummers luchtig door meer ruimte te geven aan de gebruikte samples. Deze geluidselementen zijn danig goed uitgewerkt en worden 3D-matig in de compositie geplaatst zodat ze een donkere, architecturale wereld vormen. 

 

Over de audio

Als elektronica artiest en meer bepaald binnen de IDM stroming, is het slagen van de muziek voor een groot deel afhankelijk hoe inventief de geluiden klinken. Ze hoeven daarom niet perse ‘vernieuwend’ te zijn: veel zit hem in een boeiende afwerking van de aangewende materialen. Zo zal een ruwe en poreuze steen zich minder snel prijsgeven dan een effen, glad gesteente en hierdoor allicht fascinerend blijven. Dat gaat onder andere ook op voor ‘Switch(Pcap_Datalink)’, één van de slotnummers van ‘Void[ ]’. De syncope ritmes gemaakt van beat en ruis, prikkelen vanaf het begin van het nummer. Ze zijn uitermate gedetailleerd en waanzinnig interessant om te analyseren. De verheven melodielijnen die achter dit voorgrond spektakel verschijnen geven heel wat diepte en emotie aan het geheel. Door te spelen met contrasten in geluid, steekt Access To Arasaka een duidelijke dimensie in zijn muziek. Het samenbrengen van doffe, scherpe, hoge, lage, melodieuze en ritmische klanken impliceert een spanningsveld waar heel wat te beleven valt. 

 

Meer over Access To Arasaka


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.