Voor wie de wereld van de moderne jazz een beetje volgt, is de Zweedse scène geen onbekend terrein: van het melodische werk van Bobo Stenson en wijlen Esbjörn Svensson tot de geluidsterreur van Mats Gustafsson. Een heel eigen stem in dat wereldje is die van Angles, het ensemble onder leiding van de Zweedse saxofonist Martin Küchen.

Op haar eerste album is de groep een sextet met naast Küchen zijn landgenoten Magnus Broo (trompet), Mats Äleklint (trombone), Mattias Ståhl (vibrafoon), Johan Berthling (contrabas) en Kjell Nordeson (drums). Deze cd werd live opgenomen in Ugglan, Stockholm in 2007 en ook de volgende releases zouden live-registraties worden: ‘Epilaptical West’ (opgenomen tijdens het festival van Coimbra, Portugal in 2009) en ‘By Way of Deception’ (gerealiseerd op het jazzfestival van Ljubljana in juli 2011).

Voor deze laatste opname onderging de band niet alleen een personeelswissel, maar ook een kleine uitbreidingsoperatie. Trompettist Magnus Broo werd vervangen door Goran Kajfes en met pianist Alexander Zethson en saxofonist Eirik Hegdal werd het sextet uiteindelijk een octet en een internationale band, want met de Hegdal verscheen meteen de eerste niet-Zweed in de rangen.

Over de audio

Dat Angles in Ljubljana als octet en niet als sextet te horen was, daar kan op deze versie van ‘Let’s Speak About the Weather (And Not About the War)’ (het stuk is ok te horen op het debuut van de band, maar dan onder een lichtjes andere naam) niet naast geluisterd worden. Vanaf de voorstelling van het thema tot de collectieve improvisatie spat de energie van de opname.

In eerste instantie klinkt Angles overdonderend eensgezind: iedereen helpt mee de melodie het publiek in te jagen. Pas wanneer de baspartij zich afsplitst ontstaat er een noemenswaardige gelaagdheid.

Verrassend is dan ook dat na het thema de muziek plots terugplooit. Van de power waarmee het stuk begon, schiet plots alleen nog een onvatbare nevel van vibrafoon en piano over die vrij bewegen, maar geregeld vage en minder vage (vanaf 2:02) referenties naar de melodie laten horen.

Wanneer de blazers hun herintrede maken, verandert het klankbeeld opnieuw: aanvankelijk schuiven ze bij, maar al snel scheuren ze de ijle idylle van piano en vibrafoon aan flarden om het heft stevig in handen te nemen in een nietsontziende vrije polyfonie.

Het is wachten tot bas en drums een stomende onderlaag leggen alvorens er een strakke richting in de muziek verschijnt. De sopraninosax van Eirik Hegdal neemt de leiding op zich en duwt stevig door. Hegdal moet ook wel, want zijn collega’s houden de achtergrond scherp en stuwen hem steeds verder op. Geleidelijk aan komt de homogeniteit terug en sluipt het thema terug binnen om vanaf 6:29 in volle glorie het stuk af te ronden.

Meer over Angles 8


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.