Wie de laatste opname van het Spaanse Cuarteto Casals in handen krijgt en er keer op keer naar luistert, zou op den duur de nationaliteit van het kwartet in de klank menen te herkennen. Wat betekent Spaans temperament wanneer het om klassieke muziek gaat? Hun Schubert-opname, waarop diens eerste kwartet (verkeerdelijk genummerd als het tiende) naast het laatste staat, laat dat horen: in het kwartet van de tiener is hun hartstocht lichtvoetig, in het 13 jaar later geschreven laatste halen ze de existentiële verschrikking van Schuberts leefwereld met indrukwekkende verbetenheid naar boven.

Over de audio

In zijn jongensjaren was Schubert een leerling van Antonio Salieri, die door zijn leerling hoog in het vaandel werd gedragen. De invloed van zijn leermeester is niet direct terug te horen in Schuberts eerste worp, maar de maturiteit van bijvoorbeeld het vormenspel is ongewoon voor iemand die in zijn prille leven nog maar 16 verjaardagen had gevierd. Schuberts meest gevoelige adagio zou hij pas later schrijven, maar bijzonder mooi is hoe de componist hier de sopraanstem eenzaam op weg zet, omkranst door drie melancholisch gestemde partijen. Pure zachtaardigheid gaat bij het Cuarteto Casals hand in hand met warmte: de solitaire excursie van de viool heeft niets troosteloos, maar voelt als een noodlottige, onder het toeziend oog van hogere krachten verlopende, tocht.

Meer over Franz Schubert


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.