Sinds midden jaren negentig gooit deze Japanse elektronicaminimalist hoge ogen met releases op o.a. het Nederlandse kwaliteitslabel voor gortdroge, maar ingenieuse elektro Staalplaat en Raster-Noton, het Duitse label gespecialiseerd in minimale elektronica. Het is dit label dat het hemelse, tijdloze 'Vrioon' van Alva Noto en Ryuichi Sakamoto in 2003 op de markt bracht. De jongste release is Dataplex van Ryoji Ikeda en meteen de eerste cd in Ikeda's Datamatics project. Ryoji Ikeda heeft zich namelijk in de wereld der data gestort. Hij probeert de oneindige reeksen enen en nullen die ons dagelijks omringen in beeld en geluid om te zetten. Een hele reeks van optredens, installaties (zie afbeelding), films en cd's zullen, voorlopig nog onvoorspelbaar lang, zijn bevindingen publiek maken.

Over de audio

De hersens worden bij Data.Syntax al meteen op de proef gesteld met een extreem hoge toon in combinatie van een droge tik, Na twintig seconden vormen een op elkaar geplakte korte grom en stevie ruisstoot een strakke viertelsbeat die na veertig seconden opgebroken wordt, verknipt en anders weer in elkaar geplakt. Vijftien seconden na de eerste minuut is daar weer die snerpend hoge frequentie die zowaar even rust brengt waarna de gebroken beat weer lustig verder hobbelt. Ergens zit nog een diepe gong, alsof een kerk mijlenver de klok slaat. Enige melodie wordt gebracht door iets dat op miniscuul gesampelde foutjes van de computer lijkt, wel zachtjes in de mix gebracht. Dit is volbloed elektronica van de zuiverste soort met toch een funky kantje.

Meer over Ryoji Ikeda Data.Syntax


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.