Al vijf jaar maken deze drie New Yorkers de wereld onveilig met hun explosieve fusie tussen Gypsy brass en global beats. Na een barre winter kijkt iedereen reikhalzend uit naar de zomer. Het derde album ‘Blue Eyed Black Boy’ wil de soundtrack zijn voor de komende broeierige zomeravonden, al gaat het drietal op plaat een stapje verder dan het pure feestgegeven.
De nummers zijn over het algemeen volwassener en avontuurlijker, maar vergeten soms origineel te zijn. De global mash-up van Balkan Beat Box is ondertussen gekend, maar naast het kenmerkende balkangeluid en de vettige dub, wordt er ook lustig gevist in de vijvers van de dancehall, latin en zelfs van hypnotiserende Marokkaanse gnawa (‘Buhala’). De beats worden vaak geënt op hiphop en er is veel meer ruimte voor geluidsexperimenten.

Toch opent de plaat met ‘Move it’, een nummer dat is geschreven volgens de blauwdruk van de vorige platen: knetterend, potig en feestelijk. De lome dub van de strofes wordt afgewisseld met een stevige urban beat, een aanstekelijk meezingrefrein en een pittige balkanbreak. De agressieve reggaetonfinale zal live haar doel zeker niet missen.

Met titels als ‘Blue Eyed Black Boy’, ‘War Again’, ‘Look Them Act’ en ‘Kabulelectro’ toont Balkan Beat Box ook veel explicieter zijn politiek engagement en zijn afkeer van de huidige machtsinstellingen.
Het album werd deels opgenomen in het Servische Belgrado, deels in Tel Aviv en de broeierige, conflictueuze atmosfeer van beide steden komt terug in nummers als ‘Smatron’, ‘Ljepa Mare’ en ‘Kabulelectro’. Furieuze koperblazers, hysterische klarinetten, koppige percussie en agiterende accordeons weven complexe melodieën in elkaar die gedreven worden door natte bassen en diepe beats. Het is in deze nummers dat BBB uitblinkt.

Het urbane van New York is ook prominent aanwezig op de plaat. Hiphop laten nummers als ‘Look Them Act’ en het krachtige ‘War Again’ knallen. In dat laatste rapt MC Tomer Yusef over een pompende raggabeat en opruiend geroffel. De vlijmscherpe rap wordt afgewisseld met ranzige saxen.

Dat dat “moderne” niet altijd even succesvol is, bewijst de titeltrack. Een lome triphop-beat en veel te afgelikte zanglijnen weten niet te boeien, gelukkig redt de prachtige klarinetmelodie, die zich in alle mogelijke bochten rond de flauwe begeleiding wringt, de meubelen.

Het trio laat zich ook meer en meer beïnvloeden door de ritmes van Latijns-Amerika. ‘Balcumbia’, ‘Marcha de la Vida’ en ‘Dancing with the Moon’ worden gestuwd door de sensuele ritmiek van Latijns-Amerika, maar de bovenlaag is steevast afkomstig van het gebied rond de Zwarte Zee.

‘Marcha de la Vida’ combineert zo redelijk succesvol een uitgesponnen Macedonische rouwmelodie met een wulpse sambabeat en een spaarzame reggae-outro. Het nummer ontploft nooit, maar weet wel een leuke spanning te houden. De ceremoniële, onconventionele harmonieën steken af tegen het swingende ritme en op de achtergrond zwerft een trompet onzeker rond op zoek naar de juiste toon.

In ‘Balcumbia’ plakt BBB een stevige cumbiabeat onder een hitsige, ontsporende bruidsmelodie uit Turkije.

Balkan Beat Box brengt de feestmuziek van een globale diaspora en met ‘Blue Eyed Black Boy’ brengt het een uistekende zomerplaat voor de dansvloer vol uitgelaten energie. Een verdienste van de groep is ongetwijfeld dat het atypische ritmes van over heel de wereld feilloos integreert in opzwepende dansmuziek. Dat de groep af en toe vergeet te beklijven, zal op de zomerfestivals ongetwijfeld rechtgezet worden met een bom enthousiasme en sfeer.

Meer over Balkan Beat Box


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.