De hoes van de debuutplaat deze Canadese singer-songwriter verraadt alles en niets tegelijkertijd. Met de onschuldige, naïeve blik waarmee ze de cover siert, lijkt dit album simplisme en kinderlijke onbezorgdheid uit te schreeuwen. De twaalf zeer korte nummertjes die bij de eerste noot al naar neofolklore geuren, belichten echter direct een album waar harmonie en emotie bij elkaar gegoten worden met de precisie van een volwassene, maar ook de speelsheid van een kind.

Opener 'Before I Knew' ontluikt in amper 70 seconden tijd tot een simpele, pretentieloze song waarin enkel ukelele en handengeklap de basis zet voor de zeemzoete stem van Bulat. Deze warme, sexy stemklank heeft onmiddellijk een kalmerend effect en ondersteund door een gospelachtig koor eindigt deze hypnose -helaas- veel te vroeg. Toch maakt opvolger 'I Was A Daughter' meteen alles goed. Een simpele, maar warme twee-akkoorden-gitaarriff, bijgestaan door enkele spaarzame pianonoten stuurt de stem van Bulat nog meer de wolken in. Wanneer het tempo na een kleine minuut de hoogte ingaat, wordt het nummer omfloerst door een melancholische vioolpartij. Hoewel het gemoed door het horen van zoveel moois snel de neiging krijgt om de melancholische donkertes op te zoeken, houdt de kinderlijke onschuld die Bulat met zich meedraagt, het geheel zeer luchtig. Ook met opvolgers als Little Waltz, dat met een walsritme en snijdende vioolintermezzo's de muzikale hemelpoorten openzet, laat Bulat de luisteraars op hun fluwelen wolkje zitten. Of het uptemponummer 'Snakes And Ladders', waar de piano met Bulat afwisselend strijd lijkt te voeren om melodische perfectie. Titeltrack 'Oh, My Darling' ontvouwt zich als een countrynummer waar de heerlijk traditionele thematiek van de vrouwelijke countryzangeres bestuift wordt met genoeg lieflijkheid om de luisteraar halsoverkop op deze vrouw verliefd te laten worden. "There are two things I would carry in my pockets at the end / Oh, my darling, you are one of them / the way you look when you got a story to begin / Oh, my darling, that the other half." Na een korte mondharmonicasolo aan het einde wordt het nummer na 75 seconden al afgebroken, waardoor dit korte nummertje een vluchtige kus van een vreemde in het donker lijkt.

Bulat is een van die debutantes waar woorden tekort voor schieten. 'Oh, My Darling' ademt lieflijkheid en haar stem is er een die zich in het geheugen brandt. Traditionele country wordt met invloeden van jazzy gitaarriffs tot walstempo's gekneed tot lieflijke singer-songwriterpareltjes. Bulat lijkt de nummers bewust kort te houden. Sommige tracks worden hierdoor misschien wel iets té kort waardoor ze de kans niet krijgen zich vast te klampen. Aan de andere kant blijft het geheel hier zeer zuiver door en vrij van muzikale bruggen die de kans hebben het geheel in twee te breken. Nu maar hopen dat deze vrouw niet opeens volledig volwassen wordt.

Meer over Basia Bulat


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.