Ba Da Bing/4ADBeggars2006http://www.kwadratuur.be/images/sized/images/uploads/covers/ce4b_Beirut_gulag_orkestar_WS-150x148.jpg
Ba Da Bing/4AD /
Beggars |
Released: 2006 |
CD (CADD2619CD)
Besproken door Jef Leyssens |
Toegevoegd op 19 december 2006
Beirut is het eenmansproject van Zach Condon, een jongeling uit Albuquerque in New Mexico die op zijn vijftiende zijn eerste plaat opnam (destijds nog onder de naam Real People). Toen hij tijdens omzwervingen in Europa een Servisch orkest hoorde spelen, besloot hij zich te verdiepen in Balkanmuziek. Enkele jaren later is Beiruts debuutplaat 'Gulag Orkestar' daar het resultaat van. Condon kreeg voor de percussie hulp van A Hawk and a Hacksaw, maar deed voor de rest alles zelf, tot zelfs opname en productie.
Over de blaaspartijen op 'Gulag Orkestar' niets dan goed, maar de occasionele elektronica doet wat banaal aan. 'Scenic World' wordt bijvoorbeeld voortgestuwd door een lullig drumcomputertje en een pingelende synth. Gelukkig staat er op de (tijdelijk) bijgevoegde, later opgenomen 'Lon Gisland EP' een herwerkte versie van het nummer, waaruit alle elektronica geschrapt is. De EP is trouwens over de hele lijn beter te pruimen dan het album. Blijkbaar voelde Condon zich bij die laatste opnames al wat meer thuis in zijn stijlkeuze.
'Gulag Orkestar' is voor een negentienjarige een meer dan indrukwekkend debuut, maar valt als plaat toch een beetje tussen wal en schip. De combinatie van indiepop en Balkanbrass is op papier aanlokkelijk en leidt ook op plaat tot enkele sterke momenten. Toch wegen deze niet op tegen de simpele structuren, de oeverloze herhalingen en Condons af en toe wat zeurderige stem. De 'Lon Gisland EP' geeft al wat meer hints naar Beiruts potentieel, waarbij het hopen is op een interessantere toekomst.