Dizzee Rascals fel gesmaakte debuut ‘Boy in da Corner’ was een bastaardkind van hiphop en UK garage en langs die weg ook van ragga, jungle of om het even wat er allemaal circuleert op Londense piraatzenders. ‘Grime’, zoals de sound soms genoemd wordt, lijkt uit te groeien tot een eigen Britse variant van hiphop. De ruwe, digitale klanken van garage en 2-step krijgen een hiphop-tempo mee en de MC eist alle aandacht op. Binnen het genre verdient Dizzee Rascal dan weer een eigen plaats.
De toon voor het tweede album wordt gezet in eerste nummer en titeltrack ‘Showtime’. Na een kort overzicht van zijn korte ("This journey started six years ago") carrière besluit Dizzee met "Let’s take a look away today ... Showtime!". Waarop ‘Stand Up Tall’ losbarst, met zijn springerige baslijn de crowdpleaser van het album. Het materialisme van ‘Everywhere’ maakt het plaatje compleet. “Gotta get that dough” zegt een sample en Dizzee bevestigt met “All I want is cash, money like lightning”. De confrontatie met (beginnende) roem is nu ook een thema geworden voor Dizzee. Ondanks wat de redelijk triomfantelijke start van het album doet vermoeden, is er daarbij veel ruimte voor nuance. Hoewel Dizzee geen nee zegt tegen materieel comfort, is hij toch niet helemaal gerust in de gevolgen van de roem. Het risico om met het straatleven ook geloofwaardigheid te verliezen loert om de hoek en bovendien heeft hij niet alleen fans. De haters worden dan ook regelmatig aangepakt. Als ‘Face’ besluit met een meisje dat Dizzee belachelijk maakt, reageert hij in ‘Respect Me’. Met een getormenteerde stem en zichzelf ondertussen aanmoedigend gromt hij “You people gonna respect me / If it kills you”. Het gevoel wordt het best verwoord in de slotzin van het album: in ‘Fickle’ rapt Dizzee “Now it’s a few years and I feel lost / Tryin’ to live the high life, but at what cost?”. Het is die oprechtheid die Dizzee Rascal onderscheidt van het gros van de rappers. Op die manier wordt het ook niet ergerlijk als Dizzee rapt dat iedereen zijn dromen moet proberen waar te maken in ‘Dream’. Deze portie meligheid is snel vergeven, eens temeer omdat een nogal komische sample toont dat Dizzee zichzelf hier niet al te serieus neemt.
Op het vlak van productie kan op deze plaat alles. Hortende en stotende ritmes, dissonante bassen en in het algemeen kale en primitieve begeleidingstracks lijken te zondigen tegen elke letter van het boekje ‘producen voor beginners’ ... en het werkt allemaal uitzonderlijk goed. De beats op dit album vormen dan ook het ideale tegengif voor wie de gewoonlijke afgelikte R ‘n’ B-producties beu geraakt. In de ritmes zijn er Amerikaanse en Jamaïcaanse echo’s te horen, maar vooral veel zin voor experiment. Gebliep, geklik en allerlei drumcomputergeluiden worden overal door de beat gemengd, maar zonder veel aan het toeval over te laten. ‘Hype Talk’ is een schitterend voorbeeld, met een beat die meer naast dan op de tel zit en vooral bestaat uit eigenaardige ruis- en plopgeluiden. Ghettoproblemen komen pas in het vierde nummer aan bod, maar de galm en de langzaam opwellende bassen in het duistere ‘Graftin’‘ roepen meteen beelden van grauwe sociale woonblokken op. Het raggagetinte feestnummer ‘Girls’ herinnert er dan weer aan dat het nog steeds Showtime is. Deze samenwerking met ene Marga Man is inhoudelijk niet bepaald hoogstaand, maar inhoud is hier even bijzaak. Deze opsomming zou nog een eind kunnen doorgaan, want op ‘Showtime’ is eigenlijk geen enkel slecht nummer te vinden. Waar de productie wat minder is, houdt de tekst de boel overeind en omgekeerd, maar meestal zitten beide gewoon goed.
‘Showtime’ geeft een frisse kijk op hiphop. De cliché’s van het genre worden niet altijd vermeden, maar dubbelzinnigheid is nooit veraf en de teksten zijn op een natuurlijke manier boeiend. Als rappers interessant willen doen, is het meestal beter om dekking te zoeken, maar van dergelijke pretentie heeft het album geen last. De verrassing van de sound van het debuut is natuurlijk weg, maar Dizzee’s stijl blijft uniek en wordt hier verfijnd.

Meer over Dizzee Rascal


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.