Het Florestan Trio heeft reeds ruimschoots bewezen een vaste waarde te zijn in kamermuziekland. Dankzij hun vele bejubelde opnames voor Hyperion was het recent uitkijken naar hun aanpak van de pianotrio's van Shostakovich. Hierin lossen ze met grote overtuigingskracht alle verwachtingen in en bieden door de associatie van de zeven Blok-romances een onvergetelijke cd. Minder bekend dan Shostakovich's strijkkwartetten of pianokwintet zijn de twee pianotrio's. Vaste trioformaties zijn zeldzaam en deze muziek wordt dan ook vaak gespeeld door gelegenheidsensembles. Zo zijn er bekende uitvoeringen van zowel het eerste als tweede pianotrio live-opnames met drie solisten: Julian Rachlin, Mischa Maisky en Itamar Golan in het eerste trio voor Onyx en Gidon Kremer, opnieuw Maisky en Martha Argerich in het tweede (verschenen bij Deutsche Grammophon).

Het Florestan Trio is een van die weinige pianotrioformaties die lang in stand blijven en internationaal gerenommeerd zijn. De drie topmuzikanten namen samen al het grote Austro-Germaanse triorepertoire van Haydn en Mozart over Beethoven en Schubert tot Mendelssohn, Schumann en Brahms op, maar wordt ook geroemd om hun schitterende opname van Franse trio's door Debussy, Fauré en Ravel. Verschillende van deze opnames voor Hyperion werden al bekroond door Gramophone. Nu ze zich waagden aan de pianotrio's van Shostakovich waren de verwachtingen dan ook hoog gespannen. Shostakovich bewijst in zijn composities voor pianotrio dat hij heel gevoelig was voor de texturen van de drie instrumenten. De drie werken voor deze formatie ontstonden op drie verschillende momenten in zijn carrière en verschillen dus sterk qua klankbeeld en effect. Het eerste en tweede pianotrio werden respectievelijk in het begin en midden van Shostakovich' loopbaan geschreven, terwijl de Alexander Blok-romances voor pianotrio en sopraan op het einde van zijn leven ontstonden.

Het eerste pianotrio, door de componist soms 'Poème' genoemd, werd pas gepubliceerd na zijn dood, maar is geschreven door de zeventienjarige Shostakovich die toen nog aan het Petrograd-conservatorium studeerde. Als kind van de revolutie wou hij originele muziek schrijven en de muziek experimenteel benaderen. Het is een compact werk, eendelig opgevat in sonatevorm, maar met een grote variëteit in tempo en karakter. Twintig jaar later, in 1944, ontstond het veel bekendere tweede pianotrio, dat een enorme turbulentie en dramatische intensiteit in zich balt. De oorlog had het land uitgeput en Shostakovich had net een goede vriend verloren. De tragedie weerspiegelt zich dan ook in de onaardse, langzame 'Fuga' van het eerste en de troosteloze 'Passacaglia' van het derde deel. Het 'Scherzo' is een bijtend stuk in het typisch idioom van de componist gevolgd door een volksdans met wanhopig meer dan vrolijke toetsen.

De zeven romances naar gedichten van de Russische symbolistische dichter Alexander Blok ontstonden op vraag van Rostropovich, die een werk wou dat hij samen met zijn vrouw kon uitvoeren. De sfeer ademt de kilheid die veel van Shostakovich later werk karakteriseert. Minder dan voor pianotrio en stem is het een zevendelig werk dat gebruik maakt van de mogelijke combinaties, beginnend bij cello en stem, om uit te komen bij pianotrio en stem. De vertolking van het Florestan Trio is niet minder dan uitstekend. Je voelt een enorme toewijding en zin voor perfectie. De atmosfeer is perfect en het is dan ook een cd met diep ontroerende momenten, naast energetisch-onstuimige. Ook de partij van Susan Gritton klinkt heel geïnspireerd. Met werkelijk prachtige stem en grote finesse legt ze deze zelden opgenomen toonzettingen vast.

De grote intensiteit en nauwgezetheid van de uitvoeringen worden ondersteund door een scherpe opnametechniek die de muzikanten alle eer aan doet. Aangenaam is trouwens dat de cover gevormd wordt door het schilderij dat Blok inspireerde tot zijn gedicht 'Gamayun' door Shostakovich getoondicht. Elke liefhebber van kamermuziek zou deze opname in huis moeten halen, al zou het maar zijn om de meer gepolijste versie van deze muziek naast de beschikbare live-opnames te plaatsen.

Meer over Dmitri Shostakovich


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.