Toen begin jaren '80 grote platenlabels als Emi en Decca alle interesse in brassbands hadden verloren, bleef het Chandoslabel nog enige tijd dapper dergelijke platen uitbrengen. Het in 1984 verschenen 'Kaleidoscope' was om diverse redenen een opvallende release: niet alleen was het de allereerste (en mogelijk laatste) keer dat een band van het Salvation Army een elpee uitbracht bij hen, maar ook het repertoire en de kwaliteit van de opnames sloegen gensters. Twee├źntwintig jaar later vond SP&S, het label van het Salvation Army de tijd rijp om een cd-versie op de markt te brengen. Nostalgie speelt natuurlijk een grote rol en vaak komt men bij re-releases tot de pijnlijke vaststelling dat de opnames de tand des tijds niet hebben doorstaan. Ook hier merken we dat de opnamekwaliteit niet helemaal meer voldoet aan de huidige normen, maar toch blijven de zeven werken hier moeiteloos overeind.

De prachtige mars 'In The Firing Line' werd kort na de Eerste Wereldoorlog geschreven door de jonge saxofonist Bramwell Coles, die later de marsenkoning van het Salvation Army zou genoemd worden. Een andere mars, 'The Ambassadors', is van de hand van de toen nog jonge Peter Graham, toen actief bij de New York Staff Band. Leslie Condons 'The Call of the Righteous' werd in 1964 geschreven voor de tournee van Enfield in Noord-Amerika. Het is een voor het genre eerder speciaal werk dat gebaseerd is op de gospel 'When The Roll Is Called Up Yonder'. Voor Europeanen waarschijnlijk bekender is het kerstlied 'The Manger Scene'. Oorspronkelijk was het bedoeld als opwarming en niet om op plaat te zetten, maar het viel bijzonder in de smaak tijdens de opnames.

Tot het zwaardere werk op deze 'Kaleidoscope' behoort het titelwerk: een verzameling fragmenten uit het oeuvre van Rimsky-Korsakov die door Brian Bowen werden herwerkt tot een nieuw geheel. De sterke orkestraties van 'Sheherazade', 'Tsaar Sultan' en andere werken blijven hier mooi overeind. Tot slot zijn er twee werken van de grootste Salvation Armycomponist aller tijden, Eric Ball. Naast de onovertroffen klassieker 'Resurgam' bevat deze cd ook 'Clear Skies' waarin cornetsolist Keith Hutchinson een erg lyrische solo speelt. Net als 'The Call Of The Righteous' is het gebaseerd op een (bij ons minder gekend) lied uit de gospeltraditie, 'Clear Are The Skies Above Me, Pure Are The Joys Within'. Dirigent James Williams herinnert zich deze opname het best omdat een van de beste opnames van de cadenza onbruikbaar bleek, omdat het geblaf van een hond vlakbij door de gevoelige microfoons mee werd vastgelegd.

'Kaleidoscope' is deels heruitgebracht uit nostalgie. Hoewel de techniek de voorbije twintig jaar enorm ge├źvolueerd is, zijn de opnames die toen buitengewoon waren vandaag nog steeds van een meer dan aanvaardbaar niveau. Dergelijke mooie muziek echter hoeft deze verantwoording nauwelijks.

Meer over Enfield Citadel Band


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.