Een drukke periode in de studio en een reeds aardig gevulde affiche maakte het niet mogelijk om Ewan Pearson nog op afgelopen editie van I Love Techno te laten verschijnen. Dat is een beetje spijtig. Deze in Berlijn vertoevende Brit met wortels in het obscure triphopproject Maas, is op korte termijn uitgegroeid tot een grote mijnheer in de producer- en remixerwereld in de dance- en popsector. 'Piece Work' is een mooi overzicht van de bekendere realisaties van deze dertiger en zet het verhaal van het inmiddels zes jaar oude carrièreoverzicht 'Small Change' verder.

De formule blijkt simpel. Ewan Pearson haalt de meest pittige en leuke elementen uit een nummer naar voren, zet die centraal en bouwt er een bijpassend sfeertje rond. Verder respecteert de man de oorspronkelijke song door het niet al te sterk naar eigen hand te zetten. Zoiets levert natuurlijk perfecte kost op voor de dansvloer. Toch is Pearson niet zomaar iemand die wat aan de knopjes prult en frutselt. Het bewijs hiervan is ondermeer een inmiddels drie jaar oude bewerking van 'One, Two, Three – No Gravity' (Closer Musik), allicht een van de minder bekende tracks op deze dubbelaar. Met veel laidback sfeerelementen wordt de diepe en zwoele soulstem van de zangeres van dienst versterkt. Dat er wel meer in de tijd wordt teruggegaan bewijst ook een heerlijk lange versie van Slams 'Visions', een nummer dat ook een mysterieuze terughoudendheid bevat en waarin de stem van Dot Allison met een leuk synthesizerdeuntje naar het opperste genot toe klimt. Dit soort van geweldige dancetracks heeft voor de producer de deur geopend naar de echt grote kleppers. Wat immers te denken van namen als The Chemical Broters vs. The Flaming Lips ('The Golden Path'), Moby ('Raining Again') of Goldfrapp ('Ride a Wide Horse')? Zelfs Franz Ferdinand krijgt een stevige psychedelische opdoffer in een lange remix van 'Outsiders', die met succes de aandacht van de erg typerende stem van Alexander Kapranos afleidt. Wie nood heeft aan nog meer hippe namen, moet het maar even proberen met 'I Need Your Love' van The Rapture: een nummer dat met veel piepjes en bliepjes tegelijkertijd de elektrohype induikt als naar de 'foute' 80's knipoogt. Het daarop volgende 'Psychological' van de eeuwige poppubers Pet Shop Boys klinkt met zijn snedige, kurkdroge beats komisch genoeg dan weer totaal niet speels of retro, maar eerder mechanisch en futuristisch. Enkel halverwege de tweede cd gaat dit soort van leuke speeltjes wat verloren met een arsenaal bloedserieuze, kletterende elektro-remixen van ondermeer Alter Ego en Röyksopp. Daardoor wordt 'Piece Work' even wat minder gemakkelijk verteerbaar. Pearson sluit af met de klassieker 'Enjoy the Silence' van Depeche Mode, een nummer dat via de remixhanden van John Digweed al in een psychedelisch glitterjasje veel furore maakte maar bij deze een stuk kordater en krachtiger is neergezet.

Deze verzamelaar bewijst dat Ewan Pearson geen klein bier is. Eenentwintig tracks die swingen en springen, smaken en kraken plaatsen de producer zowel in het populaire als het trendy dancewereldje. Echt wereldschokkende dingen hoeven niet verwacht te worden, tenzij het origineel nummer daar al om vroeg. Wie zich echter tegelijkertijd zowel kan openstellen voor vlotte clubmuziek als voor meer artificiële minimal of elektro, heeft aan 'Piece Work' een serieus vette kluif!

Meer over Ewan Pearson


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.