Het is de laatste tijd meer en meer in om cd's uit te geven rond een bepaalde zanger, cd's die dan een selectie uit het oeuvre van een bepaalde componist bevatten maar individuele werken of genres overstijgen. Deze 'as steals the morn' is zo een uitgave. Baroktenor Mark Padmore maakte een selectie uit de vele aria's die Georg Frideric Händel in zijn opera's en oratoria voor tenor componeerde. Zo komt op deze cd een brede selectie uit Händels werk aan bod, met zowel vroege werken als het oratorium 'Il Trionfo del Tempo e del Disinganno' als opera's en oratoria die Händel voor het Londense publiek schreef: van de opera's 'Tamerlano', 'Rodelinda' en 'Semele', de toneelmuziek bij 'Alceste' of de oratoria 'Samson', 'L'allegro, Il Penseroro ed il Moderato' tot 'Jephta', Händels laatste grote werk.

De emotionele reikwijdte van Händels muziek komt goed naar voren, vooral in de meer dramatische aria's zoals het getormenteerde 'Urne Voi' uit 'il trionfo del Tempo e del Disingano'. Mark Padmore acteert heerlijk, met zuchtende, opgewonden zanglijnen die het lugubere onderwerp van de aria – het allegorische karakter 'Il Tempo' roept de schimmen van vergane schoonheden op om de ijdele 'Bellezza' te bewijzen dat wereldse schoonheid onherroepelijk tot verval gedoemd is – accentueren. Dit contrasteert mooi met de pastorale aria 'Pastorello d'un povero armento' uit 'Rodelinda'. Net zo overtuigend zijn is de Ottomaanse keizer Bajazets vertwijfeling in het recitatief 'Oh per me lieto, avventuroso giorno' uit de opera 'Tamerlano', wanneer deze vergif slikt om uit de klauwen van de Mongoolse heerser Timur (of Tamerlano) te blijven. In de aria 'Figlia mia' die erop volgt uit Padmore op erg tedere wijze Bajazerts liefde voor diens dochter. Alleen jammer dat The English Concert hier, hoewel het doorgaans voor een gemotiveerde begeleiding zorgt, wat gedesinteresseerd klinkt. Niet dat dit de toon zet voor de hele cd, integendeel: de begeleiding is erg energiek en komt, enkele uitzonderingen als hierboven te na gesproken, erg goed overeen met de atmosfeer van de aria die gezongen wordt.

Padmore zelf bezit een uitstekende dictie en heeft in het Engels vooral een heel elegante, soepele uitspraak. Hij gebruikt een zekere mate van vibrato, in tegenstelling tot veel van zijn collega's, zangers of niet-zangers, in de barokwereld. Dit stoort echter nauwelijks, al vibreert hij in Samsoms lamento 'Total Eclipse' wel heel veel naar onze huidige normen. De recitatieven zijn dan weer uitstekend gebracht, met veel inlevingsvermogen en een overtuigende dosis acteertalent. En de dramatische boog die de drie aria's en twee recitatieven uit dit oratorium beschrijven is heel overtuigend en zorgt voor een welkom gevoel van eenheid binnen een plaat die anders een losse verzameling vocale hoogstandjes had kunnen zijn.

Deze plaat vormt een mooi eerbetoon aan Händels tenorrollen, waaruit Mark Padmore een smaakvolle en gevarieerde selectie maakte. De uitvoering zelf is net zo gevarieerd en komt mede door de kwaliteit van de uitvoering en Padmores inlevingsvermogen erg overtuigend over.

Meer over George Frideric Händel


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.