Het idee van deze cd is heel eenvoudig: de wereldwijd bekende hobovirtuoos Heinz Holliger vond dat er te weinig goede werken voor hobo geschreven waren en in het bijzonder hobokwartetten. Aangezien hijzelf ook componist is, vraagt hij simpelweg aan enkele vrienden-collega's om een werk te schrijven voor hobokwartet. Deze vrienden waren Elliott Carter en Isang Yun en hun hobokwartetten vormen het uitganspunt van deze cd's. Voor wie vertrouwd is met het late werk van Carter en Yun zijn er geen grote verassingen te verwachten, wel is zeer duidelijk dat beide componisten bijzonder trefzeker zijn in hun schrijven. Beiden hebben een eigen ersoonlijke esthetiek opgebouwd en ze voelen zich daarin als een vis in water: deze hobokwartetten vloeien natuurlijk en soepel zonder enige ongepaste gewrochtheid, met andere woorden deze werken zijn meesterwerken in hun soort.
De cd met het hobokwartet van Elliott Carter is verder aangevuld met '4 Lauds' voor viool solo, 'A 6 Letter Letter' voor althobo solo en tenslotte 'Figment' en 'Figment II' voor cello solo. De ondertitels van veel van deze solowerken zijn veelzeggend: 'Figment II' wordt vervolgd met 'Remembering Mr.Ives', de 6letterige brief is geschreven voor Heinz Holliger om te spelen op de 90ste verjaardag van Paul Sacher en bij de '4 Lauds' vinden we 'Remembering Aaron', 'Remembering Roger' en 'Riconoscenza per Goffredo Petrassi'. Het is duidelijk dat Carter - die nog steeds bijzonder productief is - uit een ander tijdperk komt: hij heeft al deze mensen gekend terwijl de meesten van ons deze grootheden alleen uit de geschiedenisboeken kennen.
Het hobokwartet van Isang Yun is aangevuld met 'Piri' een werk voor hobo solo. Dit maakt dat de tweede cd qua tijdsduur een beetje mager uitvalt. 80 minuten muziek voor twee cd's is eigenlijk niet zo veel. Gelukkig is de kwaliteit van hoogstaand niveau. De muziek van Yun wordt gekenmerkt door een intense sfeer met veel aandacht voor micro-intervallen en kleurverschuivingen. Anderzijds toont hij in de hoekdelen van zijn hobokwartet dat hij in staat is om muziek te schrijven met een vaart en een energie die niet alleen de uitvoerders op sleeptouw nemen. Zijn muziek is zeer toegankelijk voor de luisteraar onder meer door verschillende consonante aanknopingspunten ondanks de overheersende atonale schrijfwijze. De muziek van Carter is daarentegen radicaal polyfoon van aard en daardoor misschien minder gemaakelijk te doorgrondenbij een eerste beluistering. Maar zoals reeds gezegd is deze muziek absoluut de moeite waard door het uistekend vakmanschap dat Carter aan de dag weet te leggen. Bovendien is Heinz Holliger een perfect verdediger van hedendaagse muziek: als componist is hij zelf ook vertrouwd met de eigenheden en de geplogenheden van deze nieuwe muziek. Samen met Thomas Zehetmair, Ruth Killius en Thomas Demenga heeft hij uitvoeringen neergezet die recht doen aan het hoge artistieke gehalte van deze composities: met veel begrip en respect voor de muziek, met een onfeilbare intonatie en virtuositeit waar nodig. Of hoe een eenvoudige vraag kan leiden tot een cd van wereldklasse.

Meer over Heinz Holliger


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.