Het is betrekkelijk eenvoudig om een sceptisch standpunt in te nemen jegens de derde samenwerking tussen de Noorse saxofonist Jan Gabarek en het Britse vocale ensemble van Paul Hilliard. Tot vervelens toe is al gezegd dat Garbareks ijle, contemplatieve sound wel degelijk strookt met het tijdloze van de diepe mannenstemmen van het Hilliard Ensemble, maar of een derde opname echt nodig was, blijft uiteraard de vraag.

Die kwestie is echter irrelevant. Sedert ‘Officium’ uit 1993 en ‘Mnemosyne’ van zes jaar later is de stijl inderdaad weinig gewijzigd maar intussen zitten beide albums alweer meer dan een decennium ver in het geheugen en deze opfrissing doet in die zin meer dan deugd. Het is verbazingwekkend hoeveel emotie en spanning Garbarek in zijn partijen kan leggen. De zinderende vocalen van het Hilliard Ensemble zijn als drijfzand en wat Garbarek presteert lijkt nog het meest op een verbeten verweer tegen die zuigende ondergrond. Op andere momenten ruimt de subtiel geplaatste spanning dan weer plaats voor een gevoel van diepe rust en grote harmonie, waarbij de stemmen en de "schelle", louterende sax van Garbarek hemels met elkaar verweven worden.

Het concept is dus prachtig en de uitwerking blijft absoluut niet steken in slappe new age-probeersels, hoewel het bijgevoegde boekje wel degelijk zulks doet vermoeden. Dit project gaat volgens de auteur om het opzoeken van een nieuw geluid, de traditie van de Armeense zangkunst wordt erbij betrokken, ook Arvo Pärt komt even om de hoek gluren…maar dat is eigenlijk allemaal quatsch. Want of het nu Gregoriaanse zangen of hedendaagse muziek is die deze formatie onder handen neemt, altijd is het resultaat gesneden op maat van de eeuwigheid.

De prachtig gestileerde foto’s in het bloedmooie artwork (waarmee ECM de stoutste verwachtingen alweer overtreft) compenseren voor de weinig indrukwekkende tekst. Zodoende is ‘Officium Novum’ een bescheiden en waardige opvolger voor de twee voorgangers. Vernieuwend is het album niet meer en de speelduur ligt aan de lange kant maar eenmaal ontwaakt uit deze lange meditatie begint de luisteraar spontaan te watertanden naar Orthodoxe kloosters zoals datgene waarin dit album is opgenomen. Voorstander of niet: Manfred Eicher, bezieler en producer van zowat alles wat bij ECM verschijnt, did it again.

Meer over Jan Garbarek & The Hilliard Ensemble


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.