Sfeerschepping staat centraal in de nummers op 'Rosslyn'. Met John Taylor (piano), Marc Johnson (contrabas) en Joey Baron in de gelederen, kan dat geen probleem zijn.
Vaak is het vertrekpunt een sfeer van zweverige kleuren en ijle melodieën. Op nummers als 'The Bowl Song', wordt deze techniek op een heel doorgedreven manier aangewend. Spanningsbogen volgen elkaar op en vloeien in elkaar over, maar een climax wordt bewust vermeden. In de standard 'How Deep is the Ocean' wordt dit gemis ruimschoots goedgemaakt. Taylors intro suggereert eerst nog wel die open sfeer, maar de luisteraar wordt al gauw getrakteerd op een aardig staaltje swing. Naast 'The Bowl Song'zijn er nog drie composities van John Taylors hand. Er is de zeer mooi wals 'Between Moons', waarin heel vaak gemoduleerd wordt, om dan af en toe in een groove van twee akkoorden te blijven hangen. De titelsong 'Rosslyn' baadt weer in die open sfeer. Iedereen bouwt mee aan een vol klankentapijt. Joey Barons rol bestaat erin om met mallets de intieme sfeer compleet te maken. 'Field Day' heeft in vergelijking met de andere nummers op 'Rosslyn' een opgewekt en hoopgevend karakter. Er is ook een compositorische bijdrage van een andere grote ECM-meneer, Kenny Wheeler. Het trio speelt diens 'Ma Bel' met o.a. een heel mooie bassolo van Marc Johnson.
'Rosslyn' is een CD die aanvankelijk nogal éénvormig lijkt qua sfeer, maar na enkele aandachtige beluisteringen, valt op dat er achter dat beeld zeven uiterst originele composities schuilgaan, boordevol interactie en met heel inventieve solo's.

Meer over John Taylor


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.