De LP 'We need more space in the cosmos' is de langverwachte terugkeer van Jürgen -Köhn- De Blonde op zijn thuislabel. Zowel 'Koen' uit 2002 als 'Bruce Willis' uit 2003 werden algemeen vol lof onthaald in binnen- en buitenland. Nadien bracht hij solo niets meer uit op het Gentse (K-RAAK)³ label, hoewel hij wel actief bleef als lid van de populaire postrock formatie De Portables. Hij gaf in een interview aan dat zijn vroegere elektronica vaak teveel uitgewerkt was, met enorm veel nabewerking en bijsleutelen, waardoor het spontane karakter verloren ging. 'We need more space in the cosmos' is volledig anders qua opzet: met als onderbouw een jarenlange passie voor krautrock en synths en de intussen verstofte meesterwerken in dit genre, neemt Köhn ons mee in een spontane trip doorheen de ruimte.

Wat Jürgen De Blonde doet is hoogst origineel: vergeten synthesizerhelden als Jarre en Schulze worden opnieuw opgepikt en in een nieuw jasje gestoken. En hij doet dit met verve! De melodieën zijn ruimtelijk, langgerekt, zweverig en hypnotisch, de toon is licht anarchistisch, gewaagd maar ook ironisch (bewijze de titels). De jaren '80 waarin de synth muziek doorbrak weerklinken sterk maar het is allemaal iets frisser en netter geproduceerd en het staat gelukkig veraf van het melige, goedkope gedoe waarmee velen synthesizer muziek associëren, hoewel een nummer als 'Trans-Neptunian Objects', wat klinkt als de begrafenis van een vergeten ruimtewezen, wel een duidelijke knipoog is naar de cheesy varianten. Hoogtepunten zijn 'The ocean that has no west and no east' dat dromerig opent met een gitaartje en zweverige synths, 'The aids of space', wat steunt op stevige baslijnen en ritmes maar samengaat met twinkelende bliepjes die scherp heen en weer schieten en 'Opinions are like assholes, the internet is full of them', wat dan weer anarchistische krautrock is met synths die de gekke melodieën verzorgen.

De hypnotische en kosmische synths geven een algemene klankkleur maar de uitwerking is eigenzinnig en divers. Met dit retrofuturistisme, ouderwets maar vernieuwend tegelijk, waarmee hij vergeten muziek uit de jaren '80 reanimeert, blijft de polyvalente Jürgen De Blonde de vaandeldrager van de vaderlandse elektrönica.

Meer over Köhn


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.