Toen de Spaanse armada zijn intocht in de Zuidelijke Nederlanden hield tijdens de Tachtigjarige oorlog vluchtten veel protestantse families - waaronder de familie Van Soldt - naar Engeland om aan religieuze persecutie te ontsnappen. De jongste dochter van de familie, Susanne, bracht haar klavierboek met zich mee en het is uit dit klavierboek dat Les Witches gekozen hebben voor de cd die naar het jonge meisje genaamd is. De stukken in het manuscript zijn eenvoudige arrnagementen van dansen, psalmen en liedjes uit die tijd en geven - net zoals het boekje dat J. S. Bach voor zijn vrouw Anna Magdalena schreef of verzamelalbums vandaag - een idee van welke muziek er thuis gespeeld werd. Les Witches brengen door hun creatieve arrangementen voor heel diverse bezettingen een interessant stuk cultuurerfenis tot leven.

Het repertoire in het originele klavierboek bestaat overwegend uit psalmen, en die verhouding is hier ook gerespecteerd. Uit de zestien tracks op de cd zijn vijf arrangementen van protestantse psalmen. De protestantse psalmen waren eenvoudige melodieën die bedoeld waren om thuis gezongen of gespeeld te worden en zo de mensen aan hun godsdienst te herinneren. Les Witches hebben tegelijk de envoud van de muziek gerespecteerd en hun creativiteit laten spelen. Zo heeft elke psalm een verschillende bezetting, gaande van orgel of fluit solo tot drie instrumenten, en nadat het thema voorgesteld is wordt het op vindingrijke wijze gevarieerd. Vooral de negende psalm 'Heer ich wil V Wt's Herten gront' die door Claire Michon op fluit gespeeld wordt is tegelijk opvallend en ontroerend. De eenvoud en het totale gebrek aan pretentie waarmee het stuk vertolkt wordt spreekt tot de verbeelding en maakt dit stuk tot een mooi moment van rust en bezinning.

Naast de psalmen zijn er een aantal dansen die in grotere bezetting gespeeld worden. Deze stukken worden voornamelijk gekarakteriseerd door korte melodieën en zeer aanstekelijke ritmes die zeker ook bij de meer modern georienteerde luisteraar in de smaak zal vallen. Les Witches hebben voor deze cd hun gewone bezetting een beetje uitgebreid, waardoor de dansen en liederen altijd rijk aan variatie en kleur zijn. Het liedje 'Susanna Vung Jour' dat op orgel gespeeld wordt is ook een van de meer opvallende stukken op de cd, al was het maar omwille van zijn titel. Het is dan ook meteen het enige stuk waarin Les Witches hun tekst uit het manuscript compleet gerespecteerd hebben, de uitgeschreven orgelpartij is tot de laatste noot gerespecteerd. De orgel zet in met een eenvoudige melodie die in canon verwerkt wordt en vergezeld wordt van een discrete cistre op de achtergrond. De oorsprong van het liedje zal altijd een raadsel blijven net zoals de andere stukken in het klavierboekje van Susanne, maar daarin ligt misschien een deel van zijn charme.

In zijn woordje uitleg bij de cd schrijft Freddy Eichelberger dat "Als je enkel en alleen naar authenticiteit streeft heb je weinig kans om te overtuigen, maar als je ernaar streeft om overtuigend te zijn, is het zeer waarschijnlijk dat je tegelijk ook authentiek zult zijn.". Of de aanpak van Les Witches op deze cd helemaal historisch gefundeerd is of niet zullen we aan de muziekhistorici overlaten, maar wat wel gezegd mag worden is dat ze met hun creativiteit en muzikaliteit een mooie, interessante, rijk geschakeerde cd hebben ingespeeld, die zeker in elk platenkastje thuis hoort.

Meer over Les Witches


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.