Ravels 'Daphnis et Chloë' werd geschreven in 1912, voor de Ballets Russes, het Russische balletgezelschap van Serge Diagilev waarvoor ook Stravinski zijn grote expressionistische balletten schreef. En een aandachtige beluistering toont inderdaad veel overeenkomsten tussen Ravels visie van het heidense Griekenland en Stravinski's drie grote 'Russische' balletten 'Petrushka', de 'Vuurvogel' en 'Le Sacre du printemps'. Het Orchestre Philharmonique da la Radio France nam dit werk op, onder leiding van hun vaste dirigent Myung-Whun Chung.

Het verhaal van Daphnis en Chloë speelt zich af in een mythologisch Griekenland. Herdersjongen Daphnis ziet hoe zijn geliefde Chloë wordt weggevoerd door piraten en roept in wanhoop de god Pan aan die 's nachts, in een monsterachtige verschijning, de piraten wegjaagt en beide geliefden weer verenigt. Het orkest beeldt dit verhaal meesterlijk uit, speels en uitdagend om de nymf Lyceions verleidelijke karakter weer te geven of log en komisch in ossendrijver Drocons groteske dans. Bijzonder leuk is trouwens het 'hoongelach' in de koperblazers dat deze onbehouwen dans teweeg brengt. Houtblazers en hoorns klinken heel poëtisch in de trage delen, maar zijn exotisch en grillig en bouwen onderhuidse spanning op in bovennatuurlijke scènes. De barbaarse 'oorlogsdans' roept herinneringen op aan bijvoorbeeld Stravinki's 'Dance Infernale' uit de 'Vuurvogel', met zijn stuwende primitieve ritmes. Het koor vervult vaagweg de rol van het koor uit de Griekse tragedie; het zingt woordloos en is vooral te horen aan het begin en einde van de drie aktes. Dit koor staat trouwens achter scène opgesteld en klinkt dus steeds vanuit de verte, wat een heel sprookjesachtig effect voortbrengt. De fluitsolo aan het einde van het werk is een spectaculair staaltje virtuositeit, afwisselend grillig en lyrisch, verleidelijk en decadent. Het slagwerk speelt een soms discrete maar belangrijke rol. Vaak zijn het de pauken, die hier zwaar en misschien wat dof maar heel duidelijk ritmisch klinken, die de drijvende kracht zijn onder Ravels 'primitieve' muziek.

Dit is een heel mooie uitvoering van dit impressionistisch werk, dat de rijke klankwereld, klassiek maar ook weelderig en tegelijkertijd decadent en zuiver, volledig tot zijn recht doet komen.

Meer over Maurice Ravel


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.