Kruisbestuivingen tussen verschillende muzikale stijlen en culturen zijn niet zelden riskante ondernemingen die resulteren in een mix van invloeden en instrumenten die weinig meerwaarde opleveren. Componist Osvaldo Golijov is er echter in geslaagd om een heel eigen muzikale taal te creeren die het voornoemde ruim overstijgt. Hij groeide op in een joods gezin in Argentinie, studeerde o.a. in Jerusalem en trok daarna naar de Verenigde Staten. Zijn multiculturele achtergrond heeft dan ook duidelijke sporen nagelaten in zijn werk. Wat zijn muziek vooral interessant maakt is dat ze een heel ruim palet aan emoties bespeelt. Ze kan, om er maar enkele te noemen, heel frivool, etherisch, sensueel en bij momenten zelfs brutaal overkomen.
Het 'St. Lawrence String Quartet' en Osvaldo Golijov werken al geruime tijd samen en dat is merkbaar bij beluistering van deze CD. De strijkers vertolken zijn muziek met veel expressie en zin voor detail, hetgeen vooral te horen is in het titelwerk 'Yiddishbbuk'. De delen van dit werk dragen de initialen van de vijf personen aan wie het is opgedragen. Het eerste deel is gewijd aan drie kinderen die zijn omgekomen in het concentratiekamp van Terezin. De muziek is dan ook heel wrang en intens en doet erg denken aan de strijkkwartetten van Bela Bartok en de aangrijpende oerkracht die er van uit gaat. Het tweede deel is veel fragieler en ijler van toon, maar met eenzelfde intensiteit. De enorme spanningsboog die het 'St. Lawrence String Quartet' doorheen de drie delen weet te creeren maakt dat dit werk je perplex achterlaat, nazinderend van oorlogsgruwelen.
In de overige werken op de CD wordt de bezetting uitgebreid. In 'Last Round' wordt er beroep gedaan op het 'Ying Quartet' en een extra contrabassist. Hier verwerkt Osvaldo Golijov zijn Argentijnse roots in een klassiek jasje. De componist noteert bij de partituur "macho, cool and dangerous" en het resultaat is een opzwepende tango waarbij beide kwartetten elkaar uitdagen, in dialoog gaan en elkaar bestrijden, gevolgd door een louterend "lentissimo". Pure klasse.
In de overige werken wordt het kwartet uitgebreid met de klarinettist Todd Palmer. De klarinet zorgt niet enkel voor een kleureffect, maar heeft een essentiele rol in het geheel. 'Lullaby and Doina' leunt dicht aan bij de joodse volksmuziek, waarbij de klarinet van Todd Palmer klaagt en lacht in onvervalste klezmerstijl. Ook in 'The Dreams and Prayers of Isaac the Blind' smelt de klarinet mooi samen met het kwartet, maar het werk heeft niet de diepgang en impact van 'Yiddishbbuk'.
Deze CD is meer dan alleen maar de vrucht van een getalenteerd componist die zijn multiculturele achtergrond gebruikt als inspiratiebron voor zijn werk. Het voorziet de hedendaagse klassieke muziek van nieuw zuurstof en een fris elan.

Meer over Osvaldo Golijov


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.