‘Hometowns’, het debuutalbum van de Canadese band The Rural Alberta Advantage (RAA), kwam oorspronkelijk uit in het begin van 2008. Nu is er evenwel een meer grootschalige persing via Saddle Creek, zodat dit in Amerika zeer goed onthaalde album eindelijk ook aan deze kant van de grote plas te verkrijgen is.

The Rural Alberta Advantage werd tijdens 2005 gevormd rond zanger-songschrijver Nils Edenloff. In deze band wordt hij geruggensteund door Amy Cole (zang, percussie, keyboard), Paul Banwatt (drum) en op plaat met een zeldzame strijker of blazer. Samen creëren ze een vrij kenmerkend geluid, wat nog het best omschreven kan worden als een vorm van rauwe indierock, met hier en daar een scheutje folk, waarbij de drums dominant naar voren zijn gebracht. Ook bepalend voor de klank is de nasale stem van Edenloff (die opvallend dicht bij die van David Gray ligt), evenals de sporadische vrouwelijke tweede stem of samenzang. Vervolgens behoeft ook de bandnaam nog enige achtergrond. Anders dan het misschien lijkt, moet hierin de logica gehanteerd worden: Alberta is een landelijke provincie in het zuiden van Canada. Het eerder vernoemde trio is daar opgegroeid, zodoende is ook meteen de albumtitel van een plausibele verklaring voorzien. Dit landsdeel deed bovendien dienst als inspiratie voor hun debuut. Stadjes als Lethbridge en Edmonton worden nostalgisch en weemoedig bezongen, en ook de prairie en een aardverschuiving kregen hun plaats op de plaat.

Het geluid van ‘Hometowns’ wordt door The RAA alvast min of meer samengevat in opener ‘The Ballad Of The RAA’. Tijdens het eerste deel van dit nummer weerklinkt een ruw, bijna demo aandoend geluid met veel drums en een vrij krachtige stem. Daarop volgt, na een kort a capella-intermezzo, een mooi uitgewerkte akoestische outro waarin Edenloff zich enkel omringt met gitaar. Ongetwijfeld één van de hoogtepunten van het album. Nu valt de overige muziek van ‘Hometowns’ op te delen in deze twee componenten: een aangename afwisseling van hard en traditionele rust. Bij het hardere werk sluit het akoestische ‘Rush Apart’ aan. De krachtsgrenzen van RAA worden vervolgens pas echt afgetast in ‘The Dethbridge In Lethbridge’ en ‘Drain The Blood’. Toch moet het gezegd: het blijft steeds melodieus en de term hardrock kan bezwaarlijk in de mond worden genomen. Noem het eerder lekker rockend, vaak met scheurende gitaren, maar evengoed intens akoestisch. Deze ruigheid komt hoofdzakelijk aan bod tijdens de eerste helft van ‘Hometowns’.

Vooraleer de RAA de rustige nummers de teugels laat vieren, is het eerst nog de beurt aan een tweetal (‘The Deadroads’ en ‘Luciana’) dat het midden houdt tussen ruige kracht en intense rust. Tot dit overgangsmoment op het album zou ook het radiovriendelijke, aan samenzang, cello en cimbalen opgehangen, ‘Don’t Haunt This Place’ gerekend kunnen worden.

Tijdens het hartverscheurende ‘Frank, AB’ zingt Edenloff over een aardverschuiving die het dorp Frank bedolf. De meeste inwoners hebben niets kunnen navertellen: “Under the rubble of the mountain that tumbled/I hold you forever”. Ook in ‘The Air’ en ‘Sleep All Day’ is de nostalgie, die vaak neigt naar een tranendal, alomtegenwoordig. Dan wordt de aanpak nog even wat ruwer (‘Four Night Rider’ en het overbodige ‘Edmonton’). Afgesloten wordt er evenwel met het erg vermakelijke, edoch sluimerende, ‘In The Summertime’. In dit nummer wordt de sfeer vooral bepaald door de pertinente plaats van orgel en natuurlijk de onvermijdelijke drums.

De nostalgische trip waarop The RAA de luisteraar meeneemt naar hun hometowns in Alberta doet nagenoeg over de volledige lijn zowel het vuur als de emotie overslaan. Verder kan de uitgebalanceerde opbouw van het album, alsook het originele geluid van de band enkel bewierookt worden. Puik werk en een verdiende onderscheiding dus voor ‘Hometowns’, dat eerder ook al in Canada en de VS ruimschoots met de pluimen ging lopen.

Meer over The Rural Alberta Advantage


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.