Hoe zou het nog zijn met Underworld? De Britse pioniers van de dance lijken na hun succes in de jaren '90 nu wat lui op hun lauweren te rusten. Maar blijkbaar zijn Rick Smith en Karl Hyde de hele tijd bezig geweest aan 'Breaking and Entering', de soundtrack voor de gelijknamige film van Anthony Mighella. De twee Britse lads kregen daarbij de hulp van huiscomponist Gabriel Yared en dat leverde een prachtige soundtrack op waarbij de donkere elektronica van Underworld een perfect huwelijk aangaat met de klassieke composities van Yared.

'Breaking and Entering' is wat plot betreft niet echt een opgewekte film en dat heeft ook zijn weerslag op de soundtrack. Trage, donkere geluiden en repetitief getokkel maken de soundtrack perfect geschikt voor regenachtige dagen.
Underworld bracht voor deze soundtrack zijn meest atmosferische klanken mee naar de opnamestudio. Verwacht dus geen beats, maar eerder rustig voortkabbelende songs. De composities van Yared zijn repetitief opgebouwd en halen hun kracht eerder uit lang aangehouden klanken dan uit een opgewekt pizzicatospel. De trage, atmosferische sound van 'Breaking and Entering' doet eerder denken aan Underworlds tweede album 'Second Toughest in the Infants'. Die vergelijking gaat ook op voor de zanglijnen van Karl Hyde. Op 'Breaking and Entering' zingt hij in 'St Pancras', 'Primrose Hill' en 'So-Ree' enkele onverstaanbare, enigmatische woorden of zinnen. Hyde houdt de klanken steeds lang aan wat de traagheid van de composities beklemtoont.
Soms mag het wat meer vooruitgaan: de hyperkinetische kleine troms en de stuiterende bassen stuwen 'Monkey One' alle kanten uit tot de klassieke instrumenten van Yared de track komen kalmeren. Ook 'Monkey Two' geeft het album een gezonde portie ritme mee met een hele batterij Afrikaanse drums. De drums lijken dan weer rust te hebben gevonden in 'Mending Things' waar ze een zacht jazzritme spelen.
Voor de rest is het traagheid en tristesse troef op 'Breaking and Entering'. Maar het talent en de creativiteit van Underworld en Yared zorgen er voor dat het niet gaat vervelen. De tracks zijn prachtig opgebouwd en verraden een sterk filmisch aanvoelen van de producers. De luisteraar kan zonder moeite zijn eigen film bedenken bij de verschillende tracks.

Met de soundtrack voor Mingella's 'Breaking and Entering' laat Underworld zijn voorliefde voor lange en trage atmosferische tracks weer de vrije loop. Gabriel Yared staat hen daarin bij en trekt met zijn klassieke, repetitieve composities meermaals het tempo naar beneden. Toch verveelt 'Breaking and Entering' zelden, zeker voor mensen met een sterke visuele fantasie. De laatste Underworld is dus een rasechte soundtrack geworden die men moeilijk kan loskoppelen van het beeld.

Meer over Underworld and Gabriel Yared


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.