Elk jaar in juni strijken duizenden touristen neer in Barcelona. Niet alleen om zich in de haven vol te gieten met goedkope sangría, maar ook om er zich te goed te doen aan multimedia and advanced music op het beruchte Sónarfestival. Een greep uit het grote aanbod van artiesten uit de elektronische -, dance-, en hiphopscène staat op 'Motors Running'. Dat is een meer dan behoorlijke verzamelaar die net als het festival is onderverdeeld in 'Sónar de Día' (overdag), samengesteld door DJ2D2 en 'Sónar de Noche' ('s nachts), samengesteld door Angel Molina.
'Sonar de Día' moet het vooral van de ontwikkelingen in de hiphop hebben. Buck 65 opent met 'Wicked and Weird' met rauwe raps over een traditionele sample. Ook bij Manuverse feat. Soarse/ Spoken Serum begint het hoofd van de luisteraar onwillekeurig mee te knikken met de beats van 'Epic Journey'. Kid Koala haalde voor het nummer 'Emperor's Main Course in Cantonese' weer een aantal oude (Chinese) platen boven tafel en door elkaar. Deze turntable-tovenaar slaagt erin taallessen Kantonees zo te ver-scratchen dat het voor de luisteraar nog meer Chinees lijkt. Eveneens bevreemdend is de Braziliaanse rap van Instituto e Sabotage in het staccato gerapte 'Dama Tereza'. Prefuse 73 verknipte en remixte Beans' 'Mutescreamer' dan weer op zo'n geniale wijze dat het niveau van 'Sónar de Día' met twee trappen omhoog gaat. Doordachte samplehop en versneden flow in het kwadraat vind je ook bij Fibla ('Inside'). Jaylib doet tot slot in 'The Red' waar het goed in is: bijzonder vette hiphop die op het randje van de commercie balanceert in de strot van de luisteraar rammen.
Om te bekomen biedt 'Sónar de Día' sferische indietronica/ -rock van thuisspelers Sesam-o ('Glass') en Balago ('Velvert'), van de Japanners Sketch Show ('Wiper') en van de Deense elektronicaprinses Sofus Forsberg ('Convertible Love'). Magistraal is de zwoele jazzcover 'Come as You are' van Dani Siciliano. Na een matig uitstapje naar de Pachelbel Canon van Deejeedies ('Cosmo Picnic') en wat Spaanse R&B van Tremendo ('Sé lo que Buscas'), wordt de dag in alle rust afgesloten. Ryichi Sakamoto's druppelende elektronica ('Chasm') wilt daar gerust bij helpen.
'Sónar de Noche' daarentegen vraagt om een zwetende massa met opengesperde ogen en blote basten. De dance van de Sonardome hoeft echter niet minder intelligent te zijn. Opener 'Bilerne de Er Farlige' van Je m'apelle Mads is zeer vrolijke elektro met trompetjes waarop het aardig rondstuiteren is. Ook Das Bierbeben zorgt, ondanks de stompzinnige tekst van 'No Future No Past', voor een glimlach tussen de oren. Agoria ('Kofea') en Tim Wright ('Oxygen') bestendigen hun plaats als vertegenwoordigers van de nieuwe Europese Techno. Mathew Dear heeft een tof funkend thema in 'Dog Days' maar gaat daar veel te lang mee door. Tiga ('Pleasure from the Bass') en Hell ('Listen to the Hiss, Tiefschwarz Remix') knipogen naar de jaren tachtig en Adam Freeland houdt het bij housige, galmende vrouwenstemmen in 'Supernatural Thing'.
Echt verbazingwekkend is 'Sónar de Noche' allemaal niet en het duurt tot track 9 voordat Dave Clarke mag laten zien waaraan hij zijn naamsbekendheid te danken heeft. Zijn 'Dirtbox' onderscheidt zich van de rest omdat de track zoveel voller klinkt. Braziliaanse ritmes, elektrische gitaren en keteldrums, het kan allemaal. Dance wordt pas echt knap als naast de dansbaarheid ook de luisterbaarheid eer wordt aangedaan. Afsluiter Deathprod concentreert zich dan weer enkel en alleen op dat laatste. 'Cloudchamber' is een door een doos elektronica gehaalde branding of wolkenmachine. Het is mooi maar staat niet echt op zijn plaats op 'Sónar de Noche'. Misschien iets voor bij de x-ste sangria, als de zon boven de Mare Nostrum opkomt. Maar waarschijnlijk is de luisteraar zich dan al aan het opmaken voor een nieuwe kwaliteitsvolle Sónar de Día.

Meer over V/A


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.