'Washington Lost Soul' is een verzamelcd gewijd aan de soul- en funkscène van Washington DC in de jaren '70. De cd concentreert zich meerbepaald op het oeuvre van producer Carl 'Maxx' Kidd, die met zijn werk voor lokale labels als Al & The Kidd Records, Yvette Records en Cherry Blossom, samen met peetvader Chuck Brown, aan de wieg stond van de zogenaamde 'GoGo-funk'. Deze opzwepende, op dansbare 'breakbeats' gerichte funkvariant zou begin jaren '80 zijn hoogtepunt kennen en op zijn beurt de voedingsbodem worden van oldskool hiphopartiesten als Kurtis Blow, Grandmaster Melle Mel en LL Cool J.

Carl ' Maxx' Kidd productiewerk valt in de vage overgangsperiode tussen melodisch iets complexere soul en ritmisch heftigere funk. In nummers als 'I'm Gonna Stay In a Hurry' (The Acoustics), Don't Go and Leave Me Blue' (Face Value) en 'Randy' (The Fawns) weerklinken duidelijk noch echo's van de harmonieuze achtergrondkoortjes en zeemzoete, bijna devote liefdesteksten die soul zo herkenbaar maakten. In tal van songs wordt het accent echter al hoorbaar verschoven naar een up-tempo ritmesectie, een krachtige, dansbare rif en eenvoudige vocale hooks. In The Stridells' 'Come on fall on line', hier aanwezig in vocale én instrumentale vorm, is de typische, funky ritmegitaar met wahwah al duidelijk aanwezig. 'Jungle' van Young Senators is de belangrijkste soulkenmerken zelfs volledig ontgroeid, met zanglijnen die in James Brown-stijl geroepen worden, opzwepende percussie en een vet pompende baslijn. De bijdragen van Five Miles High ('So Frustrated (part 2)') en Light Years ('Bounce and Freak With me') zijn dan weer volbloedfunk en dragen op zich al de eerste sporen van disco in zich, dit wil zeggen de basnoten op elke 4/4-noot, een heftig tegen de maat sissende hihat en het gebruik van synths. Waar de eerste hiphoppers de mosterd vandaan haalden wordt bovendien duidelijk op 'Plane Down Over Mobile', waar The Acoustics een beatbox-sessie avant-la-lettre geven.

Op enkele uitzonderingen na zijn de vijftien hier gepresenteerde producties van Carl 'Maxx' Kidd niet uitzonderlijk te noemen. Vaak gaat het immers om groepjes die buiten Washington nooit enige naambekendheid genoten. Als tijdsdocument en getuige van de subtiele overgang tussen soul- en funkmuziek, is deze compilatie wél interessant en dus een leuk hebbedingetje voor de fervente verzamelaar. Samplefreaks wezen eveneens gewaarschuwd: dit schijfje staat propvol onontgonnen knutselmateriaal.

Meer over V/A


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.