Wovenhand is, onder leiding van voormalig 16 Horsepower-frontman David E. Edwards, reeds toe aan zijn zesde album ‘The Threshingfloor’. Zoals vanouds staat Wovenhand voor een donkere thematiek doordrongen met Christelijke waarden en de nodige mystiek. Edwards bezingt het Oude Testament, al dan niet in een onverstaanbare taal, met teksten over verdoemenis en boetedoening. Want volgens de Bijbel was ook het niet altijd peis en vree.

Met een akoestische gitaar als persoonlijk handwapen, trekt Edwards langs verschillende genres en dito bijhorende arrangementen. Wovenhands geluid kampeert ergens tussen folk, country en rock aangedikt met die nevelige feel gekend uit de new wave. Deze verwijzingen zijn echter geen reden om het rustig aan te doen. Op titelsong ‘The Threshingfloor’ grijpen opzwepende ritmes de luisteraar vast om hem daarna mee te sleuren door een sinister onbegrijpelijk refrein, het soort mystiek dat deze band zo typeert. Elke drumslag valt als een zweep en de akoestische riedeltjes krijgen een hypnotiserende impact wanneer ze drijven op deze spannende ritmiek.

Verassend op deze plaat is ‘Truth’, een cover van New Order, die naadloos past tussen alle andere songs zonder zijn oorspronkelijke ziel te verliezen. Dat desolate gevoel waarmee New Order dweepte gaat hand in hand met de bezwerende stem van Edwards en diens sacrale arrangementen. Maar een fijne rocker als ‘Denver City’ bewijst dat er ook plaats is voor vrolijke noten. Frivole akoestische akkoordjes dansen over het gebruikelijke slagwerk, die deze levendige song richting uptempo pop duwt.

Intense akoestische songs, opgesmukt met allerlei percussie, die gepaard gaan met Apocalyptische taferelen die vriend en vijand weten te raken, Wovenhand geeft er de volle laag mee én scoort. Ze verbeterden hun geluid ten opzichte van het vorig werk en houden het consequent een gans album vol zonder ergens te vervelen.

Meer over Wovenhand


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.