Kwadratuur interview

Morten Veland zal bij velen een belletje doen rinkelen als zijnde de oprichter van Tristania en later Sirenia, twee bands die van in het begin opvielen door hun rijke arrangementen en gebruik van vrouwelijke vocalen. Door de jaren heen is de muziek van Veland's huidige broodheer Sirenia steeds toegankelijker geworden, maar het brute beestje zat nog steeds te wachten op een uitlaatklep. Die is er nu met Mortemia, een episch monster dat een pak duisterder en zwaarder klinkt dan Veland's laatste exploten.

Foto: Angst im Wald
Foto: Angst im Wald

Morten, waarom voelde je de aandrang om een nieuwe band op te starten naast Sirenia?

Een tijd geleden besloot ik om met Sirenia een meer melodische richting in te slaan. Maar ik bleef wel muziek schrijven in vershillende genres en op die manier had ik een pak materiaal dat gewoonweg niet paste binnen het concept van Sirenia. Ik had dus twee opties: ofwel alles weggooien ofwel een nieuw project beginnen waar ik deze ideeën kon uitwerken. Ik vond dat veel van de nummers die ik geschreven had te goed waren om niet af te werken, dus besloot ik om Mortemia op te richten. Ik nam alle schrijfsels die niet meer bij Sirenia pasten en begon eraan te werken. Ze waren ofwel te complex, te stevig of ze voelden muzikaal anders aan. Met mortemia wilde ik dus muziek maken die me terugbracht naar mijn roots, maar die aan de andere kant fris en anders zou klinken. De orkestraties, het symfonische en het bombastische heeft nog steeds een belangrijke rol in het totaal. Het is een gebalanceerde mix van metal en klassieke muziek. Ik wist al heel vroeg dat ik geen vrouwelijke vocalen zou gebruiken in dit project, aangezien dat het geheel te dicht bij mijn andere bands zou brengen. Het vocale concept van Mortemia is gebaseerd op de wisselwerking tussen extreme zang en koor. Ik vind zelf dat ik erin geslaagd ben om iets te maken dat verschilt van mijn andere bezigheden en van alle andere bands die er momenteel zijn.

Met je drukke agenda voor Sirenia, hoe vind je dan tijd om nieuw materiaal te schrijven?

Goh, ik denk dat het gewoon neerkomt op prioriteiten stellen. Er bestaat geen twijfel over dat ik heel wat zaken opoffer in het leven zodat ik zoveel tijd als mogelijk kan steken in mijn muziek. Muziek is enorm belangrijk voor me en het is het enige dat me tevreden houdt. Zonder muziek ben ik verloren. Nadat ik mijn eigen studio had en ik het meeste opnamewerk daar kon doen, werd het veel makkelijker om alles te plannen. Zo maak ik tijd voor Mortemia wanneer ik even niets te doen heb met Sirenia.

Is het trouwens toeval dat alle bands waar je in speelt of speelde namen hebben die eindigen in -ia?

(droog) Nee.

Waarom besloot je om quasi alles voor deze plaat zelf te doen?

Ik speelde of programmeerde alle instrumenten deze keer zelf. Het was een leuke en ontspannen manier van werken. Ik deed alles in de Audio Avenue Studios in Stavanger, waarvan ik de eigenaar ben. Nu spendeerde ik dus het merendeel van de tijd alleen. Zo kon ik gefocust blijven en erg effectief werken. Ik zie veel voordelen in alleen werken. Muziek schrijven vraagt al je energie en kunsten, en als er iemand anders in de kamer is compromitteert mijn componeren. Ervaring leert me dat ik de beste ideeën krijg als ik alleen werk, zonder inmenging van buitenaf. Ik kan op die manier mijn allerbeste beentje voorzetten en het resultaat is meer toegewijd en persoonlijk. De enige hulp van buitenaf kwam van een Frans koor, dat trouwens ook op de Siernia-platen meedoet. Het meest uitdagende aspect was deze keer het producen, mixen en zorgen dat alles vlot verliep. Dit is het eerste album dat ik zelf volledig alleen heb gemixed. Op deze manier heb ik mezelf gedwongen om zaken te leren waar ik voorheen niets van afwist. Volgens mij kwam ik sterker uit die ervaring, zowel als muzikant en als producer. Dat was precies wat ik wou bereiken met deze plaat.

Foto: Angst im Wald
Foto: Angst im Wald

Ben je van plan op te treden met Mortemia, of zal het een studioproject blijven?

Nu is Mortemia nog steeds een project. Er zijn geen andere muzikanten bij betrokken en vandaar heb ik ook nog geen toerplannen. Maar ik ben wel aan het rondneuzen om te zien of ik geen muzikanten kan vinden voor dit project zodat ik in de toekomst ook hiermee de baan op kan.

Het hoofdthema van de plaat is nogal duister. Hou je vanaf nu je zwaardere materiaal voor Mortemia?

Ik zie Mortemia ook als een veel donkerder, meer extreem en complexer iets in vergelijking met Sirenia, wat veel melodieuzer is en veel toegankelijker is gearrangeerd. Dit voelt ook persoonlijker aan aangezien ik alles zelf doe behalve de koorzang. Maar toch blijven er flink wat melancholische en donkere elementen bestaan in Sirenia en ik ben er zeker van dat dit altijd zal blijven. Vrolijke, opbeurende songs schrijven was nooit mijn ding en ik kan het ook gewoon niet. (lacht)

Kon je deze songs niet meer gebruiken voor Sirenia?

Ik heb het gevoel dat ik Sirenia's nieuwe koers heb ingezet met veel melodie en ik wil die route volgen. Het zou verkeerd aanvoelen om de stijl en klank van Sirenia opnieuw aan te passen, dus leek het niet meer dan logisch dat er een nieuw project begon om deze hardere muziek in te passen.

Ga je nog verder met Mortemia en zo ja: gaat dat niet botsen met je drukke agenda?

Ik ben al aan het werken aan een tweede Mortemia-plaat, dus er zal zeker een vervolg komen. Ik ga proberen om beide bands zo efficiënt mogelijk te laten draaien, en een eigen studio hebben scheelt een pak. Ik kan opnemen of andere toestanden doen als ik een dag of twee vrij ben van andere verplichtingen. Twee bands draaiende houden is zeker uitdagend, maar het moet mogelijk zijn, aangezien er zo veel muzikanten zijn die het aankunnen.

Foto: Angst im Wald
Foto: Angst im Wald

Wanneer kon je eigenlijk van je muziek leven?

Ongeveer vier jaar geleden kon ik me voltijds richten op muziek maken. Dat heb ik al geprobeerd sinds 1992, en het voelt geweldig aan om eindelijk dat punt te hebben bereikt. Hoe meer tijd ik kan spenderen aan mijn muziek, hoe beter en hoe gelukkiger ik me voel.

Je werk heeft vaak een hoge graad aan melancholie. Stop je al je negatieve gevoelens in de muziek om ze in het echte leven weg te werken?

Jazeker, mijn muziek is altijd al het kanaal geweest waarlangs ik mijn duistere gedachten en negativiteit kwijt kon. Het is mijn manier om zaken uit mijn systeem te krijgen. Ik praat niet zo graag met mensen. (lacht)

Hoe ontspan je na een drukke toer?

Het leven op de baan kan erg hectisch zijn, dat is waar, maar je moet je levensstijl maar aanpassen en momenten te zoeken waar je kan tot rust komen en energie opdoen. Ik ben daar beter in geworden door de jaren heen. Thuis werk ik meestal in mijn studio en dat is mijn manier om tot rust te komen en mijn geest te laten leeglopen. 's Avonds zak ik dan in mijn grote zetel met een glas wijn en dan glimlacht het leven naar me.

Meer over Mortemia


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.